کد خبر: ۱۳۴۲۱

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به گزارش های رسیده، امسال تعداد کانون های تب برفکی نسبت به سال های گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، دکتر محسن مشکوة افزود: به طور معمول واکسیناسیون سالانه به صورت فراگیر در یک برنامه زمان بندی شده برای دام های حساس انجام می شود.
وی اظهارکرد: تب برفکی از بیماری های بومی کشور است که برحسب شرایط در کانون شدت و ضعف قرار می گیرد.
این مقام مسئول گفت: این بیماری ویروسی به شکل تاول هایی در دهان، زبان و سینه دام های سبک و سنگین پدیدار می شود.
مشکوه تصریح کرد: بیماری تب برفکی بیشتر در بین دام های اهلی (زوج سم ها) همچون گاو، گاومیش، گوسفند و بز شایع است که بروز این بیماری در دام های جوان می تواند موجب تلفات ۲ تا ۵ درصدی شود.
وی به نظرات سازمان های بین المللی اشاره کرد و افزود: بیماری تب برفکی از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیماری مشترک بین انسان و حیوان است ، این در حالیست که سازمان جهانی بهداشت دام(OIE) معتقد است که این بیماری در گروه بیماری های ویروسی دامی قرار دارد.
وی ادامه داد: رعایت مسائل قرنطینه ای، بهداشتی و واکسیناسیون به موقع دام ها یکی از ابزارهای مقابله با بیماری تب برفکی است که باید مورد توجه دامداران و مسئولان فنی مستقر در واحدهای دامی قرار گیرد.
مشکوه گفت: واکسن تب برفکی بسیار موثر نیست چراکه زمان کنترل بیماری توسط واکسن اندک است و حتی در برخی موارد بیماری در دام هایی که واکسن دریافت کرده اند نیز بروز پیدا می کند.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: در این راستا سازمان دامپزشکی کشور سالانه اعتبارات دولتی در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان را صرف خرید واکسن برای مقابله با بیماری تب برفکی در دام های گاو، گوساله، گوسنفد و بز می کند که این واکسن ها به صورت رایگان در اختیار واحدهای دامپروری قرار می گیرد.
وی ادامه داد: سالانه ۱۲ میلیون دز واکسن در ۲ تا سه نوبت برای دام های سنگین گاو و گوساله و ۴۰ تا ۴۵ میلیون دز واکسن در یک نوبت برای دام های سبک گوسفند و بز مصرف می شود.
وی تاکید کرد: این میزان واکسن سالانه به صورت رایگان در اختیار واحدهای دامپروری قرار می گیرد حتی در برخی موارد برای واکسیناسیون از خدمات بخش خصوصی نیز استفاده شده که هزینه آن توسط سازمان دامپزشکی پرداخت می شود.

نظر شما
ادامه