کد خبر: ۱۳۴۳۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوشهر و جنوب کرمان

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی بوشهر:
واکسیناسیون بیش از 22 هزار راس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر گفت: در پایان فاز اول واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی استان بوشهر بیش از 22 هزار راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شدند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی بوشهر، دکتر محمد مهدی سیمرونی در جمع کارشناسان این اداره کل اظهار داشت : با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده فاز اول واکسیناسیون تب برفکی از اواسط اردیبهشت ماه سال‌جاری آغاز و تا اواخر خردادماه ادامه یافت .
وی در مقایسه اجرای این طرح نسبت به سال گذشته نیز گفت : در فاز اول واکسیناسیون تب برفکی 22 هزار و 785 راس دام ( گاو و گوساله ) واکسینه شدند که این آمار در مقایسه با طرح واکسیناسیون سال گذشته که 20 هزار و 759 راس دام واکسیناسیون شدند 10 درصد افزایش داشته است .
معاون فنی دامپزشکی استان بوشهر اذعان داشت : فاز اول واکسیناسیون تب برفکی به مدت یک‌ماه در تمام دامداری‌های صنعتی، پرواربندی و دامهای روستایی استان بوشهر انجام شد و تعداد 7 اکیپ بخش خصوصی و 15 اکیپ بخش دولتی به طور مستمر فعالیت داشتند.
دکتر سیمرونی در پایان افزود: در حال حاضر نیز اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی در سطح استان در حال انجام واکسیناسیون برسلوز در جمعیت دامها می‌باشند.

 

---------------------------

 

رئیس اداره مبارزه دامپزشکی جنوب کرمان اعلام کرد:
سمپاشی 500 هزار مترمربع جایگاه دام در جنوب کرمان


رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: در سه ماهه نخست امسال 500 هزار مترمربع جایگاه دام در جنوب کرمان سمپاشی شد.  

دکترمطهره خوشکام  اظهار داشت: دامداران و مردم با آغاز فصل گرما مراقب بیماری تب خونریزی دهند کریمه‌کنگو باشند، زیرا این یک بیماری مشترک و خطرناک است.
وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال 500 هزار مترمربع جایگاه دام در جنوب کرمان سمپاشی شد، بیان داشت: عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو توسط بندپایان به ویژه کنه‌ها منتقل می‌شود و این بیماری در دام تب خفیف و گذرا داشته و علائم بالینی مشخصی ندارد.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به راه‌های کنترل و پیشگیری این بیماری عنوان کرد: قرنطینه و کنترل ورود و خروج دام، جلوگیری از ورود دام غیرمجاز، سمپاشی اماکن دامی و بدن دام‌ها، بهداشتی کردن جایگاه‌های دام، استفاده از لباس، دستکش و چکمه برای افرادی که با دام سر و کار دارند از جمله این راه‌ها است.
خوشکام با بیان اینکه این بیماری مشترک میان انسان و دام است، گفت: مردم در منازل برای خرد کردن گوشت حتما از دستکش استفاده و گوشت را قبل از مصرف 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند.

 

 

 

 

نظر شما
ادامه