کد خبر: ۱۳۴۴۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آباده، فریمان و شاهین شهر

 

آموزش بیش از 750 خانوار روستایی در قالب اردوهای جهادی طرح هجرت 3


در راستای اجرای طرح اردوی جهادی هجرت 3 در شهر سورمق و روستاهای توابع آنها که به مدت 8 روز کاری به مرحله اجرا درامد ، شبکه دامپزشکی آباده با همکاری بسیج دانشجویی شبکه بهداشت و درمان به ارائه آموزش و خدمات رایگان پرداخت
سرپرست شبکه دامپزشکی آباده در این رابطه گفت : در این طرح که در راستای حمایت از ساکنان مناطق محروم شهرستان در حال اجرا است دانشجویان بسیجی آموزش دیده با همکاری کارشناسان این شبکه با حضور در محل شهر و روستا و خانه به خانه به برگزاری کلاس آموزشی – ترویجی پرداخته و دامداران و روستائیان را با روشهای پیشگیری و کنترل بیماریهای مشترک بین انسان ودام  از جمله تب مالت ، هاری ، کیست هیداتید و تب کریمه کنگو و نحوه مبارزه و برخورد با انگلها و بیماریهای انگلی دام، رعایت مسائل بهداشتی در رابطه با سقط جنین آشنا ساختند که با استقبال و همکاری گسترده دامداران روبرو شد و همچنین بروشور ، پمفلت های آموزشی بین انان توزیع گردید.
دکتر فرخی با ابراز رضایت از عملکرددانشجویان بسیجی در حوزه دامپزشکی گفت: تا پایان سال دو اردوی جهادی بامشارکت دانشجویان بسیجی در حوزه دامپزشکی برگزار می‌شود.
وی افزود: با توجهبه اینکه دانشجویان جهادی حدود یک هفته را برای انجام فعالیت های دامپزشکی به صورتمستمر در مناطق گذراندند نتایج کار آنها رضایت بخش بوده است.
دکتر فرخی تصریح کرد : با توجه به موفقیت آمیز بودن طرح مذکور در سال گذشته و سالجاری امیدواریم در سالهای آتی نیز این طرح در سطح وسیعتری به اجرا درآید و تعداد  بیشتری از روستاها تحت پوشش قرارگیرند.
دکتر فرخی خاطر نشان کرد مرحله اول اردوهای جهادی که با حضور بیش از 35 نفر از دانشجویان بسیجی اجرا شدو بیش از 750 خانوار دامدار روستایی و آموزشهای لازم را فرا گرفتند.

------------------------

 

تفاهم نامه همکاری بین دامپزشکی و کمیته امداد امام خمینی (ره) درفریمان


طی نشستی در محل کمیته امداد امام خمینی (ره) فریمان ، دامپزشکی فریمان بر خدمت رسانی بیش از پیش به اقشار نیازمند و تحت پوشش این نهاد ، بر پایه تفاهم نامه بین دو دستگاه ، تاکید نمود .
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فریمان اعلام نمود : در راستای افزایش بهره وری فعالیت های دامپروری در خانواده های تحت پوشش  ،  انجام بازدید های دوره ای از دامداری ها ،  اجرای دوره های آموزشی مستمر و توجه دادن مددجویان به همکاری درانجام برنامه های پیشگیرانه دامپزشکی ، اعم از واکسیناسیون دام وطیور ، نظارت بر بهداشتی بودن اماکن دامی ، سمپاشی و مبارزه با انگل های خارجی  و ...  کاملا ضروری به نظر می رسد .  دکتر هادی شایسته اضافه کرد : همکاری فی مابین دو دستگاه دامپزشکی و کمیته امداد امام خمینی (ره) می تواند در سوق دادن خانواده های تحت پوشش به انجام فعالیت های اقتصادی موثر و توانمند نمودن افراد تحت پوشش کمک نموده و زمینه تبدیل فعالیتهای خرد و جزئی دامپروری را به فعالیت های صنعتی با تشکیل تعاونی ها فراهم آورد .

------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهین شهر ومیمه:
انجام رایگان و همزمان 3 طرح واکسیناسیون و سمپاشی دام وطیور


دکتر حق شناس اعلام کرد: با توجه به گستردگی و تراکم دام و طیور در این شهرستان و شروع فصل گرما، 3 طرح همزمان سمپاشی و واکسیناسیون دام و طیور به صورت صددرصد رایگان در شهرستان شاهین شهر ومیمه در حال انجام است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، دکتر محمد حق شناس با اشاره به اینکه ماه خرداد وتیرماه جزو ماههایی است که شبکه های دامپزشکی شهرستانهای استان در جهت بهداشت وسلامت مردم طرحهای متنوعی از جمله سمپاشی دامها و اماکن دامی برای مبارزه با انگلهای خارجی و واکسیناسیون برعلیه بیماریهای مشترک بین انسان ودام دارد اظهار داشت: اعتبار این طرحها به صورت ترکیبی از محل اعتبارات حوادث وعمرانی استان و اعتبارات ملی (که توسط سازمان دامپزشکی کشور در اختیار ادارات کل استانها قرار داده شده) تأمین گردیده است.
ایشان افزود: یکی از این طرحها انجام واکسیناسیون فاز اول رایگان مایه کوبی برعلیه بیماری تب برفکی که به صورت فراگیر در سراسر استان در حال انجام است که پیش بینی می شود حدود 23 هزار رأس گاو وگوساله در واحدهای صنعتی و سنتی شهرستان شاهین شهر ومیمه در راستای پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیردار، توسط اکیپهای این شبکه واکسینه می شوند.
طرح دوم شامل سمپاشی رایگان دامها و جایگاههای دامی در دامداریهای نیمه صنعتی و روستایی شهرستان برعلیه انگلهای خارجی است که تا اواسط تیر ماه و با همکاری نیروهای بسیج سازندگی در حال انجام است.وی ادامه داد: بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه- کنگو (CCHF)که در فصول گرم سال به علت اوج فعالیت کنه ها توسط گزش کنه از دام آلوده به انسان منتقل می شود، که جز خسارات اقتصادی مثل کاهش تولید شیر و... علائم قابل تشخیصی در دام نداشته ولیکن برای انسان مهلک وکشنده می باشد، حق شناس افزود: با اجرای این طرح پیش بینی می شود 60 رأس دام سبک وسنگین و 300 هزار متر مربع اماکن دامی در سطح شهرستان سمپاشی شوند.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهین شهر ومیمه گفت: طرح دیگری که در حال انجام است شامل واکسیناسیون رایگان برعلیه بیماری نیوکاسل طیور بومی و روستایی شهرستان با اولویت مناطق پر تراکم است که پیش بینی می شود حدود 7 هزار قطعه از جمعیت طیور بومی شهرستان در این طرح واکسینه شوند.ایشان ضمن اشاره به اینکه بیماری نیوکاسل جزو بیماریهای بسیار خطرناک طیور است که باعث تلفات شدید در مرغداری صنعتی و روستایی می شود گفت :می توان با پیشگیری از بروز این بیماری تولید طیور پرورشی در استان را افزایش داده وهمچنین شاهد فراوانی گوشت سفید(مرغ) در شهرستان و استان باشیم.ایشان در پایان از دامداران، مرغداران روستایی خواست که با اکیپهای فعال شبکه دامپزشکی شهرستان همکاری لازم انجام شود.

نظر شما
ادامه