کد خبر: ۱۳۴۶۴

حکیم مهر - سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، با تاکید بر تخلف دولت در انتزاع ۸۰۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان و الحاق آن به شهر جدید بهارستان، تصریح کرد: گزارش این تخلف در کمیسیون اصل نود آماده و برای قرائت در صحن علنی، تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، مصطفی افضلی‌فرد گفت: بر خلاف قانون، 800 هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان با مهر تاییدی دفتر هیات دولت برای الحاق به شهر جدید بهارستان در اصفهان منتزع شده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، افزود: تصمیم‌گیری در مورد اینگونه زمین‌ها باید در شورای عالی حفاظت از محیط زیست اتخاذ شود ولی این اختیار برخلاف قانون با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست در دولت داده شده و آنها چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ترکیب و اختیارات این کمیسیون در دولت متفاوت از شورای عالی حفاظت از محیط زیست است، ادامه داد: این اقدام، موجب نادیده گرفتن قوانین و بروز مشکلات عدیده در خصوص سوء استفاده از اراضی دولتی شده و موید جبران ناپذیر بودن برخی اشتباهات ساختاری است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: کمیسیون اصل نود در این مورد از سازمان بازرسی استعلام کرده، این سازمان نیز تصاویر مصوبات شورای عالی حفاظت از محیط زیست را از دبیر هیات دولت دریافت کرده و تخلفات دولت در این خصوص محرز است.

وی با اشاره به اینکه پاسخ دولت به استعلام کمیسیون اصل نود مجلس به‌هیچ‌وجه قانع کننده نبود، گفت: طبق قانون، رییس و اعضای شورای عالی حفاظت از محیط زیست و حدود اختیارات آن معلوم است و تصمیمات اتخاذ شده، لازم‌الاجرا و واجد وجه قانونی است؛ بنابراین، توضیحات دولت در خصوص انتزاع اراضی پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی برای الحاق به شهر جدید بهارستان، رافع ایرادات قانونی مطروحه نیست.

سخنگوی کمیسیون اصل نود در مجلس نهم، افزود: حتی اگر برخی از اعضای شورای عالی حفاظت از محیط زیست در یکی از کمیسیون‌های دولت عضویت داشته باشند، تصمیمات کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت قانونا نمی‌تواند جایگزین تصمیم شورا باشد؛ ضمن آنکه علیرغم مکاتبات مکرر، ندادن تصویر صورت‌جلسات شورای عالی حفاظت از محیط زیست، نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که تشریفات قانونی یادشده در دولت رعایت نمی‌شود.

به گفته افضلی‌فرد، گزارش نهایی این پرونده در کمیسیون اصل نود تهیه و برای قرائت در صحن علنی مجلس، تقدیم هیات رئیسه شده است.

پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در جنوب شرقی شهر اصفهان به مساحت آن ۳۵۷۴ هکتار واقع شده است.

 

نظر شما
ادامه