کد خبر: ۱۳۴۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
حکیم مهر - سرپرست دامپزشکی گیلان گفت: بیماری تب سه روزه ارمغان باد به برخی از دام‌های شرق گیلان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سهراب عاقبتی در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی دام و طیور کشاورزی، ماشین آلات و آبیاری رشت در خصوص بیماری مشکوک که برخی از دامهای شرق گیلان به آن دچار شده‌اند گفت: این بیماری تب 3 روزه است و کاهش اشتها و تولید شیر در گاوهای ماده از علائم این بیماری است.

وی افزود: عامل این بیماری ویروس است که توسط پشه یا مگس و از طریق باد منتقل می‌شود.

عاقبتی ادامه داد: واگیری این بیماری می‌تواند 30 تا 100 درصد دام را مبتلا کند و قابل اشتباه با بیماری تب برفکی است.

سرپرست دامپزشکی گیلان با بیان اینکه این بیماری قابل درمان است و دامداران به هیچ وجه نگران نباشند، خاطر نشان کرد: میزان تلفات دامی ناشی از بیماری تب 3 روزه یک درصد است و بیشتر این تلفات ماده گاوهای آبستن را در بر می گیرد که موجب سقط جنین می شود.

وی تا کید کرد: برای درمان این بیماری هیچ کمبود دارویی وجود ندارد و آنتی‌ بیوتیک این بیماری در کشور تولید می‌شود.

عاقبتی با بیان اینکه خوشبختانه بیماری تب سه روزه قابل انتقال به انسان نیست اضافه کرد: حتی اگر دامی مبتلا به بیماری تب سه روزه به اشتباه کشتار شود، خوردن گوشت آن هیچ تهدیدی برای انسان نیست.

سهراب عاقبتی با اشاره به اینکه تب سه روزه بیشتر در شهرستانهای آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود و سیاهکل گزارش شده است، تصریح کرد: گیلان چهارمین استانی است که این بیماری به دام‌های آن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این بیماری از طریق باد منتقل می‌شود و به همین دلیل کنترل آن مشکل است، خاطرنشان کرد: اما خبر خوش در مورد این بیماری این است که یک دام با مبتلا شدن به آن پس از بهبودی دیگر هرگز به آن مبتلا نخواهد شد و بدن دام ایمنی در برابر این ویروس پیدا می کند.

وی اظهار کرد:‌ برای نخستین ‌بار این بیماری در گیلان شیوع یافته است و ابتدا در استان سمنان، سپس به گلستان و از گلستان به استان مازندران و این روزها به استان ما رسیده است و بیشتر دام‌های شرق گیلان را دچار این بیماری کرده است.

گفتنی است در حاشیه این نمایشگاه یک دامدار از کوچصفهان با عاقبتی دیدار کرد و مراتب نگرانی دامداران کوچصفهان را به او اطلاع داد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
1
0
توضیح اینجانب در خبر(شیوع تب سه روزه در شرق گیلان)در خبر فوق هم مصداق دارد.ضمنا تیتر انتخاب شده خبر نیز از برداشتهای خبرنگار است .(اگر این بیماری در دام ماده باآبستنی سنگین اتفاق افتد به علت تب بالا موجب سقط میشود).عاقبتی
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
1
0
توضیح داده شده در خصوص خبر (شیوع تب سه روزه در دامهای شرق گیلان)در این مورد هم مصداق دارد.ضمنا تیتر خبر نیز برداشت خبرنگار است.عاقبتی
نظر شما
ادامه