کد خبر: ۱۳۴۹۳
حکیم مهر - در حالی امروز نقشه راه شیلات با حضور ۲۵۰ نفر در موسسه تحقیقات شیلات کشور تدوین می‌شود که معاون فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: این نقشه باید بتواند فاصله ۱۶ کیلوگرمی سرانه مصرف آبزیان ایران با دنیا را جبران کند.
خبرگزاری فارس: فاصله ۱۶ کیلوگرمی سرانه مصرف محصولات شیلاتی ایران با دنیا

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، مجتبی خیام نکویی در نخستین جشنواره ملی و نمایشگاه کانون هماهنگی دانش و صنعت فراوری آبزیان در کرج گفت: یکی از فلسفه‌های تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این بود که بتواند زنجیره ایده تا پدیده را به درستی اجرا کند.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: اگرچه در مجموعه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی نتایج علمی بسیار مناسبی به دست آمده است، اما کمتر شاهد این بودیم که منجر به ایجاد ثروت، نقش‌آفرینی در افزایش رفاه و رفع مشکلات اولویت‌دار مردم شود.

خیام نکویی افزود: در اقتصاد دانش بنیان که بارها نیز توسط مقام معظم رهبری تأکید شده است، به دنبال این  هستیم تا بتوانیم از منابعی که داریم ارزش افزوده بالاتری را با رسوخ تکنولوژی در سطوح مختلف ایجاد کنیم.

وی در جشنواره ملی که امروز با حضور 250 نفر از استادان و اعضای کانون هماهنگی دانش و صنعت برگزار می‌شود، گفت: این افراد به دنبال تدوین نقشه راه صنعت فرآوری آبزیان هستند و در تدوین این نقشه باید بازارهای منطقه و بین‌المللی را هم مدنظر داشته باشیم.

رئیس اسبق موسسه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به مثال‌هایی در خصوص تأثیر نفوذ فناوری به برخی تکنولوژ‌ها گفت: در حالی که پیش از این بازار چینی و سرامیک دنیا دست چینی‌ها بود، اما ایران توانسته است جزء صادرکنندگان کلیدی این محصولات باشد.

خیام نکویی همچنین ادامه داد: در بخش گیاهان دارویی نیز ایران توانسته است حتی در چین نیز که مهد گیاهان دارویی است، مطرح شود و زمانی که برای نخستین بار در نمایشگاه این کشور شرکت کردیم، استقبال بسیار گرمی از نمایشگاه گیاهان دارویی ایرانیان شد.

وی افزود: گیاهی را که در کشور به قیمت 5 هزار تومان به فروش می‌رفت، در نمایشگاه چین 50 تا 100 دلار فروخته شد.

خیام نکوئی با اشاره به تأثیر کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت در پیشبرد فناوری و تبدیل آن به ثروت گفت: تاکنون 66 کانون هماهنگی دانش و صنعت در کشور تشکیل شده که 29 کانون در حوزه کشاورزی است.

وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های بسیار فراوانی وجود دارد، اما به رغم اینکه تحقیقات بسیار وسیعی هم در این بخش انجام شده کمتر به ثروت تبدیل شده است.

*تحقیقات بخش صنعت در راستای رفع مشکلات این بخش نیست

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین با انتقاد از اینکه نتایج تحقیقاتی در بخش صنعت نیز در راستای رفع مشکلات این بخش نیست، گفت: بسیاری از تصمیم‌ها هم در مسیر برطرف کردن موانع این بخش نیست، در حالیکه تصمیم‌سازی‌ها باید قابلیت تحول و اجرا داشته باشد.

وی با بیان اینکه کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت وجهه قانونی به خود گرفته است، گفت: کانون هماهنگی دانش و صنعت با پسوند «بازار» تصویب شده و ظرف یک ماه شورای سیاست‌گذاری اساسنامه تیپ کانون‌ها را تدوین می‌کند.

خیام نکویی گفت: تاکنون 20 تا 30 میلیارد تومان به بحث تجاری سازی اختصاص داده شده و یک ماه دیگر نیز نمایشگاه علم تا عمل در این خصوص برگزار می‌شود.

وی در باره اینکه چرا کانون هماهنگی دانش و صنعت نقشه راه در حوزه شیلات را تدوین می‌کند، گفت: ظرفیت آب‌های کشور بسیار کم نظیر است و می‌تواند در سلامت مردم نقش آفرینی کند و از نظر اینکه اسیدهای آمینه‌ ضروری، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 فراوانی دارد، در سلامتی مردم نقش مؤثری دارد.

وی بیان داشت: در حالی که سرانه مصرف محصولات دریایی از یک کیلوگرم زمان انقلاب به 9.1 کیلوگرم رسیده، اما هنوز 40 درصد سرانه مصرف 25 کیلوگرمی میانگین جهانی است که باید این خلاء جبران شود.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: دو هفته گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که معاونت فرهنگی ریاست جمهوری ستادی را به عنوان ستاد صنایع دریایی ظرف مدت سه ماه تشکیل دهد، جلساتی هم این هفته در این باره آغاز می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، امروز حدود 250 نفر از صاحبنظران و اعضای کانون هماهنگی دانش و صنعت فراوری آبزیان در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گرد هم آمدند، تا نقشه راهی را برای این صنعت تدوین کنند.

این نقشه راه با در نظر گرفتن افق 1404 و برنامه پنجم توسعه راههای رسیدن به این برنامه‌ها را در حوزه شیلات تدوین می‌شود.

 

نظر شما
ادامه