کد خبر: ۱۳۵۰۵

حکیم مهر دکتر سید محسن دستور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگوی اختصاصی با اصحاب رسانه در حاشیه دومین جلسه شورای هماهنگی مدیران دامپزشکی سراسر کشور که به میزبانی اداره کل دامپزشکی استان البرز برگزار شده بود موارد ذیل را مطرح نمود:

 

البرز، استان پیشرو در تولید تخم مرغ
دکتر دستور با اشاره به اینکه البرز، استانی پیشرو در حوزه تولید تخم مرغ است، اضافه نمود در استان البرز در حوزه های مختلف از جمله دام و طیور سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته است که هم اکنون در این استان 250 واحد مرغداری گوشتی وجود دارد و همچنین در تولید تخم مرغ در بین استانهای دیگر کشور جایگاه خوبی دارد.
وی افزود طی سالهای اخیر شاهد حضور سوارکاران استانهای مختلف در مسابقات بودیم که در گذشته این امر به دلیل نبود قرنطینه مناسب برای اسب امکانپذیر نبود اما هم اکنون سوارکاران ایرانی می توانند با اسب خود در مسابقات مختلف جهانی شرکت کنند که طی سالهای اخیر شاهد حضور سوارکاران ایرانی در مسابقات آذربایجان و دریافت مدالهای مختلف بودیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد هدف سازمان دامپزشکی کشور این است که بتواند شرایط مراقبت و قرنطینه اسبها را فراهم کند تا سوارکاران بتوانند در مسابقات مختلف جهانی و آسیایی شرکت کنند.
دکتر دستور در بخش دیگری از صحبتهای خود اضافه کرد همایشی نیز به میزبانی اداره کل دامپزشکی استان البرز برگزار شده است که تمام مدیران کل دامپزشکی کشور در این همایش به منظور هماهنگی بیشتر با سیاستهای جاری دامپزشکی کشور حضور دارند.
90 درصد واکسنهای دامی در داخل تولید می شود
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه 90 درصد واکسنهای دام در داخل ایران تولید می شود افزود: البته برخی از داروها وابستگی هایی دارد و مواد اولیه آن از خارج از ایران وارد می شود.
دکتر دستور گفت موسسه رازی تاکنون موفق شده واکسن و داروهای مورد نیاز داخل کشور را تامین کند که این امر موفقیت بزرگی برای استقلال و خودکفایی ایران است.
مشکل عمده ای در تامین واکسن استانهای کشور نداریم
دکتر دستور تصریح کرد بیش از نیمی از واکسنهای طیور نیز در داخل تولید می شود و تاکنون در تامین دارو به مشکل عمده ای برنخورده ایم و در سال 91 به موقع واکسن مورد نیاز دام و طیور کشور تامین شد.
وی ا ز توزیع 25 میلیون دز واکسن تب برفکی در استانهای کشور خبر داد و افزود تب برفکی در سال گذشته در دو فاز انجام شد و تمامی استانهای کشور تحت پوشش قرار گرفتند که این طرح در استان ا لبرز و برخی استانهای دیگر به صورت رایگان اجرایی شد.
45 میلیارد تومان برای مبارزه با بیماریهای دام و طیور هزینه شد
دکتر دستور گفت در یک بخش کاری حدود 4 میلیارد تومان غرامت برای موارد منجر به ضبط و معدوم سازی گوشتهای آلوده هزینه شده است و به طور کلی 45 میلیارد تومان طی سال گذشته برای مبارزه با بیماری در دو بخش هزینه شده است که ضبط و معدوم سازی گوشتهای آلوده نیز بخشی از آن است.
وی ادامه داد تهیه واکسن و مواد بیولوژیکی و همچنین طرح توسعه عملیات مبارزه با بیماری در مناطق روستایی و عشایری مورد توجه ماست که حدود 45 درصد فعالیتها مربوط به مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است.
8 میلیون دلار صادرات دارو
دکتر دستور با بیان اینکه 8 میلیون دلار طی سال گذشته صادرات دارو داشتیم تصریح کرد این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود 25 درصد رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه علاوه بر صادرات، واردات دارو را نیز داریم اضافه کرد مواد اولیه بیشتر واردات ما در حوزه دارو است و این مقدار نیز محدود است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد داروهای گیاهی نیز در حوزه دام و طیور تولید شده که نسبت به داروهای شیمیایی ضرر کمتر ی دارد که این امر نشانگر خودکفایی است. زیرا وابستگی به واردات را نسبت به مواد اولیه می تواند کمتر کند.
دکتر دستور با بیان اینکه تا کنون 15 قلم داروی تولیدی داشته ایم گفت تا کنون موفق به تولید داروهای جایگذین آنتی بیوتیک، تقویتی و مکمل شده ایم.
وی با اشاره به اینکه گستردگی و تنوع بیماری ها زیاد است، افزود: درصد بالایی از بیماریها در جهان امروز مربوط به بیماریهای عفونی است. رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد مبارزه با بیماریها هم ویژگی های خاص خود را دارد، معمولا انتقال بیماری از دام به انسان است و مبارزه با بیماریهای مشترک به عهده سازمان دامپزشکی است که باید به صورت منظم طرح واکسیناسیون را انجام دهد. دکتر دستور گفت در بخش مبارزه با بیماریها بیش از 35 تا 40 درصد مربوط به مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و حیوان است که انجام این کار هم هزینه بالایی دارد و باید به موقع انجام شود.
سیاست دولت پوشش هرچه بیشتر دامداران است
دکتر دستور با بیان اینکه هر بیمه ای شرایط خاص خود را دارد گفت سیاست دولت این است که دامداران بیشتری را تحت پوشش بیمه و بهره مندی 100 درصدی قرار دهد و صندوق بیمه محصولات کشاورزی درصد بیشتری از خسارت وارده را پرداخت نماید. وی با اشاره به اینکه پرداختی و عملکرد بیمه در بسیاری از موارد خوب و قابل قبول بوده است تصریح کرد تاکنون پرداختی بیمه به موقع بوده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از مصاحبه خود در مورد بیماری و کنترل بیماری ها افزود: 3 تست سل بر روی دام صورت می گیرد که اگر مثبت باشد به کشتارگاه فرستاده می شود و ضبط کامل و یا موضعی انجام می شود و همچنین بازرسانی نیز در کشتارگاهها برای نظارت و کنترل حضور دارند.
 
نظر شما
ادامه