کد خبر: ۱۳۵۲۳
حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: هم اکنون بیماری دامی خاصی در مازندران وجود ندارد اما موارد تکی و انفرادی تب سه روزه دامی در استان گزارش شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر مجید مختاری در حاشیه همایش بیماری مشترک انسان و دام در ساری بیان داشت: واکسیناسیونی پایه‌ای به صورت رایگان در مناطق استان مازندران انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اعتبار و نیروی انسانی ما به مراتب کمتر از دانشگاه علوم پزشکی است اما دام زیر پوشش ما بسیار زیاد و در نقاط دور دست استان مازندران نیز حضور دارند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: برای واکسن دام‌ها در مناطق روستایی باید 20 تا 30 بار به مراکز تولید دام مراجعه شود تا واکسیناسیون کامل شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر واکسن شاربون و تب برفکی در حال انجام است و هر جا عملکرد ما بیش از 70 درصد باشد احساس می‌شود که با موفقیت انجام شد.

مختاری در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که در زمان ییلاق و قشلاق دام‌ها واکسیناسیون به چه صورت انجام می‌شود، گفت: نیروهای دامپزشکی در همه مناطق استان مازندران حضور دارند و بیش از 80 درصد جمعیت دامی درمناطق دشت بر اساس شناسه چندین ساله انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دامپزشکی واکسن دام‌هایی که قرار است به مناطق ییلاقی حضور پیدا کنند را در اولویت قرار می‌دهد، ادامه داد: دام‌هایی که قبل از مایه‌کوبی و واکسن به مناطق ییلاقی کوچ داده شدند با اعزام نیرو به مناطق ییلاقی واکسن می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در ادامه درباره میزان هزینه واکسیناسیون به خبرنگار فارس گفت: واکسن پایه برای دامداران رایگان انجام می‌شود.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر بیماری دامی خاصی در استان شایع است، بیان داشت: به خاطر درگیری بیماری دامی در استان سمنان و گلستان شاهد بروز تب سه روزه در این استان‌ها بودیم که برای جلوگیری از این بیماری در استان مازندران واکسن این بیماری در استان توزیع شد.

وی اضافه کرد: مواردی را به صورت تکی و انفرادی به ما گزارش شد که در برخی نقاط استان دام‌ها درگیر شدند اما به خاطر حاد نبودن این بیماری با اقدامات انجام شده بیش از 99 درصد موارد به درمان پاسخ می‌دهد و مشکل خاصی از این بابت در مازندران وجود ندارد.

مختاری گفت: تنها نگرانی این است که دام از دامدار دور باشد و اگر در زمان بروز بیماری واکسن به موقع انجام شود مشکلی برای دام و انسان ایجاد نمی‌کند.

 

نظر شما
ادامه