کد خبر: ۱۳۵۴۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کردستان، آبادان، خراسان جنوبی، گلستان و خراسان رضوی

 

تقدیر رئیس سازمان دامپزشکی کشور از اداره کل دامپزشکی استان کردستان


رئیس سازمان دامپزشکی کشور از اداره کل دامپزشکی کردستان در حسن اجرای تکریم ارباب رجوع و استقرار میز خدمت تقدیر نمود.

دکتر سید محسن دستور زحمات همکاران اداره کل در جهت برنامه ریزی و دستیابی به رتبه های برتر استانی و ملی در زمینه شاخص های عمومی و اختصاصی و نیز نقش ارزنده در بین دستگاههای استانی را تحسین نموده است.

----------------------------

 

بیش از 121 تن انواع آبزی از آبادان به خارج صادر شد


رییس شبکه دامپزشکی آبادان از صدور بیش از121 تن انواع آبزی در بهار امسال با نظارت کارشناسان شبکه دامپزشکی این شهرستان از بنادر سه گانه آبادان به خارج از کشور خبر داد.
دکتر آقالر افزود: آبزیان صادراتی شامل 315 هزار و 916 کیلو گرم ماهی دریایی تازه، 148 هزار و 563 کیلو گرم ماهی حلو سفید تازه، سه هزار و 900 کیلو گرم ماهی پرورشی تازه و 71 هزار و 53 کیلو گرم میگوی دریایی تازه است.
وی از صدور 71 هزار کیلو گرم پای مرغ خبر داد و گفت: عمده صادرات آبزیان به کشورهای حوزه خلیج فارس، ویتنام و چین صورت گرفته است.
دکترآقالر افزود: سه هزار و 600 کیلوگرم سرشیر و بیش از 12 هزار و 55 کیلو گرم عسل نیز در این مدت با نظارت کارشناسان دامپزشکی آبادان از بنادر این شهرستان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.

-----------------------------

 

فرماندار طبس:سلامت بخش اعظمی از جامعه در دست دامپزشکی است


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با فرماندار شهرستان طبس دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، در این دیدار فرماندار طبس با اشاره به نقش مستقیم دامپزشکی در بهداشت و سلامت انسان ها گفت:سلامت بخش اعظمی از جامعه در دست دامپزشکی است. طالبیان مقدم از زحمات شبانه روزی مدیران و پرسنل زحمتکش دامپزشکی در مبارزه بی امان با انواع بیماری های دام و طیور بویژه کنترل بیماری تب برفکی در سال های گذشته تقدیر و تشکر کرد و گفت: دامپزشکی با بهره گیری از نیروهای متخصص و فنی و با نهایت تلاش و کوشش در جهت پیشگیری،کنترل و ریشه کنی اصولی بیماری ها گام برمی دارد.وی با بیان وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی شهرستان طبس از این شهرستان به عنوان یکی از پهناورترین شهرستان های کشور یاد کرد و خدمات دامپزشکی در بخش کشاورزی و دامپروری را ایثارگونه عنوان کرد. دکتر محمدعلی رضایی مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: مجموعه دامپزشکی استان با بهره گیری از مجرب ترین نیروها و تجهیزات فنی آمادگی مقابله با هر گونه پیشامد احتمالی در بروز بحران ها را دارا می باشد.

----------------------------

 

دکتر پوری معاون سلامت دامپزشکی استان گلستان خبر داد:
نظارتهای بهداشتی درکشتارگاههای دام و طیور و مراکز عرضه و توزیع فراورداهای خام دامی در ماه مبارک رمضان تشدید می شود


دکتر بایرام گلدی پوری معاون سلامت دامپزشکی استان گلستان در جلسه شورای هماهنگی با اعلام این خبر افزود : با توجه به افزایش خرید و مصرف فرآورده های خام دامی از قبیل گوشت سفید و قرمز توسط شهروندان ، طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان با توجه به وظیفه خطیر این اداره کل در زمینه نظارت بهداشتی در تمامی کشتارگاههای استان با هدف جلوگیری از ورود مواد خام دامی غیر بهداشتی در سفره رمضان مردم اجرا می شود . همچنین وی اظهار داشت : در ماه مبارک رمضان به منظور حفظ سلامتی و رفاه حال همشهریان اکیپهای ثابت و سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی در دو شیفت کاری در قالب طرح تشدید،بر کلیه مراکز عرضه ، تولید و نگهداری فرآورده های خام دامی از قبیل گوشت قرمز، مرغ فروشی‌ها، مراکز عرضه ماهی، کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز جمع آوری شیر و خودروهای حمل این فرآورده ها و ... در سطح استان نظارت ویژه خواهند کرد. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تاکید کرد: با عنایت به استقبال گسترده عموم مردم جهت تامین مایحتاج و فرآورده های خام دامی و پروتئینی و نیز توزیع گسترده فرآورده های مذکور به صورت تازه و منجمد در فروشگاه ها، تعاونیهای مصرف و مراکز عرضه سطح شهر در ماه مبارک رمضان و نیز احتمال سوء استفاده برخی افراد سودجو به ویژه افراد دوره گرد و دستفروش جهت عرضه فرآورده های خام دامی غیر بهداشتی و ارزان قیمت از قبیل عرضه گوشت قرمز بدون مهر دامپزشکی، عرضه گوشت چرخ شده از قبل، عرضه مرغ قطعه بندی شده فاقد هویت، حمل و نقل و عرضه انواع گوشت سفید و قرمز با وسائل فاقد سردخانه و عرضه فرآورده های بسته بندی شدهغیر مجاز بدون تاریخ تولید، انقضا و کد دامپزشکی، لازم است تمامی شهروندان عزیز جهت پیشگیری از ابتلا به انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام و نیز حفظ سلامتی خود در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را با شماره تلفن پیغام گیر 1512 به ستاد نظارت بر فرآورده های خام دامی دامپزشکی استان اطلاع داده تا اقدام لازم صورت گیرد.

--------------------------------

 

کاهش بیش از 60 درصدی آلودگی دام های استان به بیماری مشترک سل

 

بر اساس گزارش ارائه شده توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، میزان ابتلای دام های استان به سل گاوی کاهش یافته است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی این اداره کل همزمان با هفته اطلاع رسانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان که از 15 لغایت 22 تیرماه می باشد با اعلام این خبر افزود: مقایسه گزارش های وقوع بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله؛ سل گاوی نشان می دهد درصد آلودگی گاو و گوساله های دامداری های استان به این بیماری در  سال 1391  از تعداد 130 هزار راس گاو و گوساله تست شده، تعداد 89 راس حامل بیماری بوده، بعبارت دیگر آلودگی به 06/0 درصد رسیده که در مقایسه با سال 1390 که از تعداد 133 هزار راس گاو و گوساله تست شده تعداد 235 راس حامل بیماری با درصد آلودگی 17/0 ، میزان آلودگی به سل در گاو و گوساله های تست شده حدود 60 درصد کاهش یافته است.

دکتر محسن عابدزاده، عامل بیماری سل را باکتریایی دانسته و  راه های انتقال بیماری را از طریق شیر، غذا، هوای آلوده و تماس با دام آلوده یا افراد آلوده به باکتری دانست و یادآور شد، نگهداری دام در مکان های تاریک بدون تهویه و مرطوب و بطور کلی روش نگهداری دام بطور متراکم و بیشتر از ظرفیت محیط دامداری جزء عوامل مستعد کننده ابتلا به بیماری سل می باشد. او علائم بیماری در دام ها را تنگی نفس، تخریب شش ها، سرفه های شدید همراه با خروج خلط خون آلود لاغری مفرط و بی  اشتهایی و یا فاقد علامت بالینی ولی به صورت کاهش تولید، افزایش فاصله بین دوزایش و ... دانست و از کنترل و نظارت بر تردد و نقل و انتقال دام و فرآورده های خام دامی و قرنطینه های مرزی و بین استانی، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی،
رعایت نکات ایمنی هنگام تماس و کار با دام و استفاده از ماسک،جوشانیدن شیر به حد کافی، عدم نگهداری دام به شکل متراکم و در مکان های تاریک، مرطوب و بدون تهویه را از مهم ترین راه های پیشگیری و کنتر ل بیماری ذکر کرد و بر انجام تست توبرکولین(تست سل) توسط دامپزشکی و کشتار دام های آلوده راتاکید کرد. وی خاطرنشان ساخت: بیماری های مشترک  زئونوزها)  از قبیل؛ سل ، تب مالت (بروسلوز)، هاری، کیست هیداتید و ... به دلیل تنوع میزبان و مخزن ، پراکندگی  جغرافیایی  و تعدد  از اهمیت  ویژه ای برخوردارند و  همیشه  مبارزه با آن با مشکلاتی همراه بوده است و از آنجایی  که  دامداری و دامپروری  جزء لاینفک  زندگی  روستائیان، عشایر و کشاورزان  بوده و به  طور دائم در تماس نزدیک  با دامها می باشند و یا به علت شغلی با دام در تماس می باشند می توان نتیجه گرفت  که درصد بالایی از افراد جامعه در معرض ابتلای به بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان هستند و از طرفی ظهور بیماریهای نوپدید این مسئله را تقویت می کند که اساسی ترین استراتژی در امر مبارزه با این بیماری ها هماهنگی  بین بخشی و استفاده از منابع و امکانات سایر بخشها، از جمله بخش  خصوصی  است که می توان با مشارکت آنها و با شناخت وضعیت موجود در امر مبارزه با این بیماریها به موفقیتهای مطلوبی  نائل گردیم. عابدزاده، ضمن اظهار نگرانی از کمبود اعتبارات و نیروی انسانی، این عوامل را از مهم ترین چالش های
پیش روی بهداشت دام و انسان دانست.

نظر شما
ادامه