کد خبر: ۱۳۵۵۴

حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی گیلان از کشتار بالغ بر چهار هزار رأس دام در کشتارگاه‌های صنعتی این استان در سه ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر سهراب عاقبتی با اشاره به وضعیت کشتار دام خامی در کتشارگاه‌های صنعتی گیلان اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال بالغ بر چهار هزار رأس دام در کشتارگاه‌های صنعتی گیلان کشتار شدند.

*فعالیت 2 کشتارگاه صنعتی گیلان

وی با بیان اینکه گیلان دارای دو کشتارگاه صنعتی در رشت و تالش است، اذعان کرد: سومین کشتارگاه صنعتی دام گیلان در لنگرود در حال آماده شدن است.

این مسئول افتتاح این کشتارگاه شرق گیلان را موجب تعطیل شدن تمام کشتارگاه‌های سنتی استان دانست و افزود: در کشتارگاه‌های صنعتی دام به دلیل امکانات بهداشتی بالا و بازرسی پیش از کشتار توسط دام‌پزشکان، گوشت استحصالی از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی، کیفیت بالای گوشت استحصالی در کشتارگاه‌های صنعتی را سبب ارتقای سلامت بهداشتی جامعه عنوان کرد.

به گفته عاقبتی، با افتتاح کشتارگاه صنعتی دام لنگرود و تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی شرق گیلان تمام کشتارگاه‌های استان گوشت  قرمز را به صورت صنعتی و بهداشتی عرضه می‌کنند.

*واکسیناسیون 210 هزار رأس دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در گیلان

وی درباره مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: در سه ماه نخست امسال عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام صورت گرفت.

مدیر کل دامپزشکی گیلان این عملیات را واکسیناسیون به تعداد 210 هزار رأس گاو، گوسفند، بز و سگ عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در مدت مذکور آزمایش تست سل سه هزار و 500 رأس دام انجام شد.

عاقبتی آزمایش تست تب مالت «بروسلوز» 9 هزار و 500 رأس دام و بیماری هاری یک‌هزار و 100 قلاده سگ را از دیگر اقدام‌های دامپزشکی استان در مدت مذکور ذکر کرد.

وی متذکر شد: سال گذشته با اقدام‌ها و اتخاذ سیاست‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای از وقوع بسیاری بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام نظیر تب مالت به نحو چشمگیری جلوگیری شد.

مدیر کل دامپزشکی گیلان تصریح کرد: سال گذشته با اقدام‌های صورت گرفته از بالغ بر 350 میلیارد ریال خسارت به سرمایه دامی استان جلوگیری شد.

*تولید 540 تن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در گیلان

وی با اشاره به تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در 20 واحد مرغ گوشتی گیلان، خاطرنشان کرد: در سه ماه نخست امسال بالغ بر 542 تن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در استان تولید شد.

عاقبتی، گیلان را یکی از تولید کنندگان اصلی مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در کشور ذکر کرد و یادآور شد: تولید این محصول به صورت مستمر در بازارهای گیلان و استان‌های مجاور مانند تهران، قزوین موجود است.

وی با تصریح بر اینکه گیلان به مدت چهار سال است که به صورت عملیاتی و مستمر مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: در این سال‌ها تلاش‌های زیادی در زمینه فرهنگ‌سازی و ترویج این محصول سالم در بین مصرف کنندگان صورت گرفته است.

به گفته این مسئول مرغ‌های تولید شده کاملاً زیر نظارت دامپزشکی بوده و نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم  به صورت دوره‌ای و تصادفی توسط کارشناسان خبره انجام می‌شود.

*صادرات 544 تن فرآورده‌های خام دامی از گیلان

وی میزان صادرات فرآورده‌های خام دامی گیلان را به میزان 544 تن و ارزش ریالی 27 میلیارد ریال در مدت مذکور عنوان کرد.

عاقبتی اذعان کرد: سال گذشته از طریق دامپزشکی گیلان بالغ بر سه هزار و 500 تن انواع محصولات آبزی به خارج از کشور صادر شد.

وی این محصولات صادر شده را شامل انواع ماهی پرورشی خوراکی تازه، ماهی پرورشی زنده، بچه ماهی، ماهی خاویاری پرورشی منجمد و پودر ماهی و خاویار ذکر کرد.

 

نظر شما
ادامه