کد خبر: ۱۳۵۸۷
حکیم مهر - برخی از مسئولان معتقدند که ارز مرجع به نهاده‌هایی مانند ذرت و سویا تعلق می‌گیرد و برخی دیگر می‌گویند باید با ارز مرجع خداحافظی کرد و ذرت و سویا به عنوان خوراک مرغ با ارز 2500 تومانی وارد می‌شود که مشخص نبودن نرخ ارز برای واردات نهاده‌های صنعت مرغداری به زیان تولیدکنندگان است و باعث کاهش مصرف گوشت مرغ می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، حسن مهربانی - رییس انجمن تولید‌کنندگان جوجه یکروزه - اظهار کرد: برخی سیاست‌های نادرست و بلاتکلیفی وارد‌کنندگان ذرت و سویا که با چه نرخی می‌توانند به مرغداران تعهد بدهند، باعث افزایش قیمت این نهاده‌ها شده است.

وی افزود: از طرفی برخی از مسئولان معتقدند که ارز مرجع به نهاده‌هایی مانند ذرت و سویا تعلق می‌گیرد و برخی دیگر می‌گویند باید با ارز مرجع خداحافظی کرد و ذرت و سویا با ارز 2500 تومانی وارد می‌شود اما اگر نرخ ارز برای واردات این نهاده‌ها 2500 تومان باشد قیمت ذرت به کیلویی 1200 تومان و سویا به کیلویی 2000 تومان خواهد رسید.

رییس انجمن تولید‌کنندگان جوجه یکروزه گفت: نبود اطمینان در بازار باعث کاهش چشم‌گیر عرضه‌ی ذرت و سویا و افزایش قیمت روزانه آنها شده است که در بلندمدت اختلالات زیادی در بازار تولید جوجه یکروزه، گله‌های مولد و تولید گوشت مرغ ایجاد می‌کند.

سیاست‌های حمایتی دولت از مصرف‌کنندگان به ضرر مرغداران است

مهربانی اظهار کرد: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ با توجه به قیمت تمام شده آن حدود 6200 تومان است اما دولت با اعمال سیاست‌های حمایتی هر کیلو گوشت مرغ را هزار تومان کمتر از قیمت واقعی آن عرضه می‌کند که این رقابت نابرابر با تولید‌کنندگان خرد به ضرر مرغداران تمام می‌شود.

وی افزود: در شرایطی که قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید افزایش یافته و تولید‌کننده به دلیل اعمال سیاست‌های دولت برای عرضه‌ی مرغ ارزان در بازار نمی‌توانند مابه‌التفاوت هزینه‌ی تولید خود را از مصرف‌کننده دریافت کنند، انگیزه‌ای برای ادامه‌ی تولید ندارند.

رییس انجمن تولید‌کنندگان جوجه یکروزه ادامه داد: چنین سیاست‌هایی باعث می‌شود گله‌های مولد به صورت تدریجی حذف شده و از سوی دیگر عرضه‌ جوجه یکروزه کاهش یابد اما در ادامه با افزایش تقاضا برای جوجه یکروزه، افزایش قیمت آن و نهایتا با افزایش قیمت گوشت مرغ مواجه خواهیم شد.

 

نظر شما
ادامه