کد خبر: ۱۳۵۹۵
حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت:‌ قیمت جدید شیر هنوز ابلاغ و اعمال نشده است اما اگر هزینه‌های افزایش یافته تولید از سوی دولت جبران شود محصولات لبنی با افزایش قیمت مواجه نخواهند شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سعید سلطانی اظهار کرد:‌ قیمت جدید شیرخام که اخیرا کیلویی 1110 تومان مشخص شده بود در حال حاضر با پاره‌ای مشکلات مواجه شده و ممکن است به بازنگری و افزایش قیمت مجدد نیاز داشته باشد.

وی افزود: واردکنندگان در حالی به دامداران تعهد داده‌اند که علوفه مورد نیاز تولید را با ارز مرجع تامین می‌کنند که برخی مسئولان از حذف ارز مرجع خبر می‌دهند و برخی دیگر نیز می‌گویند ارز مرجع برای واردات محصولات اساسی و نهاده‌های تولید تا پایان سال ادامه دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: اگر برای واردات نهاده‌های دامی ارز مرجع اختصاص نیابد و این محصولات با ارز 2500 تومانی وارد شوند مسلما قیمت شیر خام و لبنیات افزایش می‌یابد.

سلطانی تاکید کرد: تعیین قیمت شیر خام باید مانند سال گذشته در قالب تفاهم‌نامه مشخص و به گونه‌ای مدیریت شود که در طول سال با نوسان همراه نشود اما تاکنون هیچ تفاهم‌نامه‌ای برای نهایی کردن قیمت شیرخام امضا نشده و قیمت‌های جدید نیز هنوز اعمال نشده است.

وی گفت: شیر ماده‌ای فسادپذیر است و باید بازار آن به گونه‌ای تنظیم شود که مصرف‌کننده توان خرید داشته باشد در غیر این صورت تقاضا برای مصرف این محصول لبنی کاهش می‌یابد و در ادامه نیز تولیدکنندگان مجبورند با حذف دام‌های مولد تولید این فرآورده لبنی را کاهش دهند.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران با اشاره به ضرورت افزایش مصرف سرانه شیر و لبنیات اظهار کرد: دولت باید برای افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات،به تولیدکنندگان یارانه اختصاص دهد تا قیمت تمام شده تولید این محصولات استراتژیک کاهش یابد.

سلطانی افزود: اگر دولت به تولیدکنندگان یارانه دهد و هزینه‌های افزایش یافته تولید آن‌ها را جبران کند دامداران تمایلی برای افزایش قیمت شیر ندارند و ثابت ماندن قیمت شیر می‌تواند باعث افزایش مصرف سرانه و سلامت جامعه شود.

 

نظر شما
ادامه