کد خبر: ۱۳۶۰۸

حکیم مهر - پروژه‌ها و طرح‌های مختلفی برای تولید و فرآوری تیلاپیا تدوین شده است که اجرای آن بستگی به اختصاص بودجه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر تیلاپیا تنها در شهرستان بافق در استان یزد کشت می‌شود.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: با بومی‌سازی این گونه اقتصادی می‌توان تولید آن را در سایر استان‌ها پس از انجام مطالعات توصیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: گونه‌های تک‌جنس این ماهی در 10 مزرعه بافق یزد پرورش داده شده و 20 تن نیز برداشت ماهی به انجام رسیده است.

مطلبی ادامه داد: استان‌های مرکزی، تهران، سمنان، البرز، قم، کرمان و خوزستان نیز مستعد برای کشت این گونه اقتصادی هستند که مطالعات زیست‌محیطی آنها در حال انجام است.

وی تصریح کرد: تیلاپیا به‌زودی در 10 استان غیرساحلی کشور کشت می‌شود و برای سایر استان‌هایی که دارای آب‌های داخلی هستند نیز گونه‌های تک‌جنس آن به‌صورت پرورشی قابل توصیه است.

مخاطرات زیست‌محیطی مانع بزرگ توسعه تیلاپیا

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: به‌دلیل مخاطرات زیست‌محیطی نمی‌توان این گونه را برای تمامی استان‌ها پیشنهاد داد.

مطلبی تأکید کرد: تولید و فرآوری ماهی تیلاپیا در قالب طرح کلانی دیده شده است که با اختصاص بودجه مناسب، پروژه‌های تحقیقاتی مربوط به آن آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: تیلاپیا تا پایان سال جاری به غیر از استان یزد، در استان‌های دیگر نیز قابل کشت است.

مطلبی در پایان گفت: سازمان شیلات قابلیت تکثیر یک میلیون تن بچه‌ماهی را دارد و در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد.

 

نظر شما
ادامه