کد خبر: ۱۳۶۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت نسبت به خطر بیماری‌های زئونوز در فصل گرما هشدار داد و بر لزوم رعایت بهداشت فردی از سوی افراد تاکید کرد.
 
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شیرزادی با اشاره به انتقال بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان) از طریق ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها به انسان، گفت: خطر انتقال بیماری‌های زئونوز در حالی وجود دارد که تماس انسان با حیوان و فرآورده‌های حیوانی اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا که بخش عمده پروتئین‌ها را فرآورده‌های حیوانی تشکیل می‌دهند.
 
وی بر لزوم آشنایی افراد با بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان تاکید کرد و افزود: از آنجا که علاوه بر روستاها در شهرها نیز تماس انسان با حیوانات وجود دارد، لازم است مردم به صورت کامل با چگونگی انتقال بیماری‌ها و همچنین مهم‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان آشنایی داشته باشند. رییس اداره کنترل بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان افزود: برخی بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان از ناقل بندپا برخوردارند که این موضوع کنترل این بیماری‌ها را مشکل می‌کند.
 
وی، تب مالت، سالک، حیوان گزیدگی و هاری و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو را مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در کشور ذکر کرد و گفت: افراد باید دقت داشته حیوان و دامی که با آن تماس دارند،‌ سالم باشد. همچنین باید از سلامت فرآورده‌های دامی مورد استفاده نیز اطلاع کامل داشته باشند. باید از لبنیات پاستوریزه و گوشت‌های مورد تایید مراکز دامپزشکی استفاده کرد. همچنین لازم است از ذبح دام به صورت غیربهداشتی خودداری شود.
 
بروز 15 هزار مورد تب مالت در کشور در سال گذشته / بیشترین موارد بروز در شمال و شمال غرب کشور
 شیرزادی از بروز 15 هزار مورد تب مالت در کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: بیشترین موارد بروز این بیماری مربوط به شمال غرب و غرب کشور بود، اغلب موارد نیز مربوط به مناطق روستایی بود، اما موارد بروز این بیماری در شهرها نیز وجود داشت. رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان به ساکنان شهر توصیه کرد که به منظور پیشگیری از ابتلا به تب مالت از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند. وی خطاب به روستانشینان نیز گفت: همچنین روستانشینان باید هنگام مصرف شیر، آن را به میزان کافی بجوشانند. جوشاندن شیر به میزان پنج دقیقه کافی است.
 
بروز 90 مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور طی سال گذشته
 شیرزادی، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو را از دیگر بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان عنوان کرد و گفت: این بیماری از حدود 12 سال گذشته در ایران شناسایی شده است. بیماری با تب و تظاهرات خونریزی‌دهنده همراه است. مهم‌ترین راه ابتلای آن نیز از طریق ذبح دام و تماس با دام آلوده است، اما گزش کنه و دستکاری‌های کنه نیز می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود. رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان گفت: سال گذشته حدود 90 مورد بروز بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو را در کشور داشتیم.
 
میزان ابتلا به هاری در کشور بالاست
 شیرزادی به موارد حیوان گزیدگی در کشور اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین بیماری که به دلیل حیوان گزیدگی ایجاد می‌شود، هاری است. این بیماری کشنده است و به محض گزش حیوان، فرد باید به مراکز درمان - پیشگیری مراجعه کند. میزان ابتلا به این بیماری در کشور ما بالاست؛ چرا که میزان حیوان گزیدگی در کشور بالاست.
 
18 استان کشور درگیر سالک / بروز سالانه 20 هزار مورد سالک در کشور
 وی در ادامه به موارد بروز سالک شهری و روستایی در کشور اشاره کرد و افزود: شایع‌ترین شکل بروز سالک در کشور، سالک روستایی است. مخزن این بیماری نیز موش‌های روستایی هستند. 18 استان کشور به طور بالقوه با این بیماری درگیرند؛ به طوری که به جز استان‌های شمال و شمال غربی در مابقی استان‌ها احتمال انتقال این بیماری وجود دارد. در مجموع سالانه حدود 20 هزار مبتلا در کشور ثبت می‌شود. رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان در این باره ادامه داد: مراکز درمان - پیشگیری سالک در تمام شهرستان‌ها فعالند و بیماران مربوطه به صورت رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند.
 
بروز سالانه حدود 100 مورد سالک در کشور
 شیرزادی، سیاه زخم را از دیگر بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان عنوان کرد که البته به صورت محدود در کشور گزارش می‌شود و گفت: این بیماری به دنبال تماس با ذبح حیوان بیمار ایجاد می‌شود. مهم‌ترین علامت نیز آن است که در منطقه‌ای که این بیماری وجود داشته باشد، تعداد تلفات دام‌ها قابل توجه خواهد بود. سالانه حدود 100 مورد از این بیماری در کشور گزارش می‌شود. مبارزه با بروز این بیماری در دام‌ها، یکی از اولویت‌های سازمان دامپزشکی است.
 
تب شالیزار در کمین شالیکاران
 وی تب شالیکاران (لپتوسپیروز) را از دیگر بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان در کشور خواند و گفت: این بیماری اغلب در شمال کشور مشاهده می‌شود. به طوری که افرادی که در آب‌های راکد کار می‌کنند و یا به شنا می‌پردازند، ممکن است به بیماری مبتلا شوند. باکتری این بیماری از طریق زخم‌ها وارد بدن شده و باعث بروز بیماری می‌شود. سالانه حدود 150 مورد از این بیماری در کشور گزارش می‌شود. بنابراین لازم است شالیکاران با دستکش و چکمه‌های بلند به فعالیت بپردازند. رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان در پایان گفت: اصل کنترل بیماری‌های زئونوز در انسان، کنترل این بیماری‌ها در حیوانات است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
0
0
1)جوشاندن بمدت 5 دقیقه نمی تواند بروسلا را در شیر آلوده غیر فعال کند
2)لطفا نسبت به اصلاح تیتر بیماری سالک اقدام شود
3) وجود 15000 مورد انسانی بروسلوز نشانه نادرست بودن و ناقض بودن برنامه های سازمان دامپزشکی کشور می باشد ، ...........- کارشناس سازمان
نظر شما
ادامه