کد خبر: ۱۳۶۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - وزیر جهاد کشاورزی دولت سازندگی معتقد است: جوانی 40 تا 50 ساله که تجربه کار اجرایی هم داشته باشد می‌تواند با بهره‌گیری از افراد با تجربه‌تر در وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید موفق باشد.

دکتر عیسی کلانتری که در سن 36 سالگی در دولت میرحسین موسوی به عنوان وزیر کشاورزی انتخاب شد و در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در این مسئولیت ماند، در خبرگزاری دانشجویان ایران حضور یافت و درباره معیارها و ویژگی‌های وزیر آینده صحبت کرد.

از نظر وی وزیر آینده کشاورزی باید هم جوان باشد هم با تجربه؛ وزیر شدن شرایطی دارد و فردی که می‌خواهد در این جایگاه قرار گیرد باید با جوانب کار آشنا باشد و از مشورت با افراد باتجربه‌تر استفاده کند تا کمتر دچار اشتباه شود.

دبیر کل خانه کشاورز می‌گوید شرح وظایف وزارت جهاد کشاورزی به گونه‌ای است که در مدیریت این بخش، فعالیت‌های فنی، اجرایی، سیاسی و تصمیم‌گیری وجود دارد بنابراین شخصی می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد که تجربه کار تیمی را دارد.

کلانتری که از سال 67 تا 79 وزیر کشاورزی بوده است، افراد آکادمیک را که تجربه‌ اجرایی کمی دارند برای وزارت جهاد کشاورزی چندان موفق نمی‌داند و معتقد است: هر وزیر روزانه باید بیش از 100 تصمیم بگیرد که ممکن است چند اشتباه داشته باشد اما اگر این اشتباهات به 10 مورد برسد باید استعفا دهد.

وزیر کشاورزی اسبق براین باور است که شخصیت‌های دانشگاهی و آکادمیک که تجربه‌ اجرایی ندارند برای مشورت بهتر از اجرا هستند چراکه فعالیت اجرایی مشخصات خاص خودش را دارد و هر کسی می‌خواهد وزیر شود باید آن ویژگی‌ها را داشته باشد.

وی که از سال 61 مسئولیت‌های اجرایی مختلفی از سازمان ترویج تا مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش کشاورزی داشته است، تاکید می‌کند: وزیر آینده کشاورزی علاوه بر داشتن تخصص، باید مسائل کشور را بفهمد، صداقت داشته باشد و با هوش بالا بتواند برای مسائلی که به او ارجاع می‌شود تصمیم‌ درستی اتخاذ کند.

کلانتری قرار گرفتن در پست وزارت در ایران را با دیگر کشورها متفاوت می‌داند و می‌گوید: از آنجا که وزرا در ایران باید به مناطق مختلف سرکشی کنند، وزیر آینده کشاورزی نیز باید از نظر فیزیکی هم وضعیت مناسبی داشته باشد.

 

وزیر اسبق کشاورزی مثال جالبی برای چگونگی انتخاب وزیر در دولت آینده زد، او مکانیسم انتخاب وزیر آینده برای همه بخش‌ها از جمله کشاورزی را مانند یک جدول ماتریکس فرض می‌کند که باید ویژگی‌های گزینه‌های مطرح در کنار ویژگی‌های دولت برای بخش مورد نظر در آن قرار داده شود تا به گزینه‌ بهتر برای قرار‌گرفتن در جایگاه وزارت رسید.

وی ادامه می‌دهد بیش از 98 درصد تولید انواع محصولات و فعالیت‌های اجرایی در حوزه کشاورزی توسط بخش‌های خصوصی و تولید‌کنندگان انجام می‌شود اما تصمیم‌گیری‌ها غالبا تصمیم‌گیری‌های دولتی است که باید بخش دولتی و خصوصی بهم نزدیک شوند؛ به گونه‌ای که هم مسئولان باید خود را به کشاورزان نزدیک کنند و هم کشاورزان نسبت به بسیاری از مسائل آگاهی پیدا کنند.

کلانتری داشتن سیاست و خط مشی کلان و پیروی همه از آن را برای مدیریت آینده بخش کشاورزی ضروری می‌داند و و می‌گوید: از آنجا که دولت همیشه با پشتوانه‌ای به نام نفت، پولدار بوده و کمبود‌های خود را وارد کرده است هیچ‌گاه احساس گرسنگی نمی‌کند و وقتی کشاورزی به جایگاه خود می‌رسد که احساس گرسنگی حاکم شود.

دبیر کل خانه کشاورز گرچه واردات را برای تامین بخشی از نیاز کشور که توانایی تامین آن در داخل وجود ندارد، منطقی قلمداد می‌کند اما معتقد است: اگر در راستای توسعه‌ پایدار به منابع کشور فشار وارد ‌شود نباید تولید را ادامه داد و باید مابقی نیاز کشور را وارد کرد.

وی تاکید می‌کند: اگر پتانسیل خالی در بخش تولید وجود داشته باشد که دارد و این پتانسیل خالی تا 100 درصد قابل گسترش است می‌توان حجم قابل توجهی از نیاز کشور را در داخل تامین کرد به شرطی سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش وجود داشته باشد.

به اعتقاد کلانتری اقتصاد هیچ‌گاه از کشاورزی جدا نیست و اگر تولید در بخش کشاورزی اقتصادی باشد، سودآوری و حفاظت از منابع پایه در آن وجود دارد بنابراین شخصی که می‌خواهد در وزارت جهاد کشاورزی مدیریت را به دست بگیرد باید جامع‌ شرایط باشد و به گونه‌ای عمل کند تا تولید‌کنندگان بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌هایش نقش داشته باشند.

وزیر اسبق کشاورزی در پایان اظهار امیدواری می‌کند تا دولت تدبیر و امید در انتخاب وزیر مناسب و کارآمد برای بخش کشاورزی، همه جوانب و مسائل را در نظر بگیرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس سازمان
|
-
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
0
0
یکی از مهمترین افرادی که ویژیگی های فوق رادارد و ظاهرا کاندید جدی هم هست آقای دکتر بهزاد قره یاضی می باشد ، آکادمیک دارا یسابقه اجرایی مناسب و دوستان قوی در همه سازمانها ی مستقل و وابسته به وزارت کشاورزی می باشد
نظر شما
ادامه