کد خبر: ۱۳۶۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - چهار گونه کپورماهیان معمولی، سرگنده، فیتوفاک و آمور از کشور چین در راستای اصلاح نژاد و ممانعت از هم‌خونی ماهیان به کشور وارد شد و در قرنطینه ویژه استان گلستان قرار دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اعلام این مطلب گفت: در راستای اصلاح نژاد و ممانعت از هم‌خونی ماهیان، طرح واردات چهار گونه از ماهیان گرم‌آبی از کشور چین در دستور کار قرار گرفت.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان با همکاری مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کار واردات ماهیان گرم‌آبی از کشور چین را عملیاتی کرد و در حال حاضر طی دو مرحله واردات انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح نژاد باعث می‌شود که باعث عملکرد در استخرهای پروشی جبران شود، زیرا کپورماهیان معمولی، سرگنده، فیتوفاک و آمور که طی چند سال اخیر در کشور استفاده می‌شده است، از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

مطلبی ادامه داد: بیش از 40 سال گذشته تعدادی کپورماهی چینی وارد کشور شده و به‌صورت مرتب از آنها بچه‌ماهی گرفته شده است و بدین ترتیب هم‌خونی‌ها و کاهش کیفیت تولید در مزارع را شاهد هستیم. بنابراین با اجرای این طرح تحقیقاتی که برای افزایش کیفیت و کمیت تولید ماهیان گرم‌آبی انجام شده است، در حال حاضر ماهی‌های واردشده از نوع نسل اول به کشور وارد شده و در قرنطینه ویژه نگهداری می‌شوند.

وی تصریح کرد: پس از طی مدت 21 روز، این ماهیان به قرنطینه دیگری وارد می‌شوند و مراحل لاین‌گیری و تولید بچه‌ماهی از آنها آغاز می‌شود.

بچه‌ماهیان استخرهای پرورشی و مراکز تکثیر تا چند سال آینده تأمین است

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی یادآور شد: مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی با هدف تنوع، گونه‌های جدیدی چون تیلاپیا، کپورماهیان هندی، کفال خاکستری، صبیتی، شانک و... را طی سال‌های اخیر در چرخه تولید آبزیان وارد کرده است.

مطلبی تأکید کرد: چین از تولیدکنندگان بزرگ دنیا در تولید ماهیان گرم‌آبی محسوب می‌شود و دارای بهترین ذخایر ژنتیکی در رودخانه‌های وحشی است. بنابراین واردات گونه‌های فوق که تمامی آنها از نسل F1 هستند، می‌تواند تأمین بچه‌ماهی برای استخرهای پرورشی و مراکز تکثیر را طی چند سال آینده تضمین کند.

وی اظهار داشت: با تقویت سیستم آبزیان می‌توان میزان تولید را از چهار تن در هکتار به 12 تن در هکتار رساند و این امر به غیر از ورود لاین‌های جدید و اصلاح نژادشده محقق نمی‌شود.

ورود گونه‌های چینی از بهترین زیستگاه طبیعی این کشور

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور نیز ورود این ماهیان چینی را لازم و ضروری دانست و گفت: پس از گذراندن قرنطینه‌ای 21 روزه از لحاظ ورود بیماری توسط این ماهیان مطمئن می‌شویم و سپس می‌توانیم آنها را به مراکز قرنطینه معمولی وارد کنیم.

دکتر کاظم عبدی افزود: بچه‌ماهیان واردشده همگی از نسل اول هستند و باید پس از یک نسل‌گیری دوباره اگر فاقد مشکل بودند، به مراکز پرورش آبزیان سپرده شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رودخانه آمور بهترین زیستگاه طبیعی این نوع ماهیان محسوب می‌شود، بنابراین ورود این گونه از کشور چین نتایج مثبتی را خواهد داشت.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی میرزائی
|
-
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
0
0
سلام میخواهم بدانم خوردن ماهی تیلا پیلا برای سلامتی خودم و پسرم مضر هست یا نه؟
نظر شما
ادامه