کد خبر: ۱۳۷۲۰
حکیم مهر - به‌دلیل اینکه ایران سازوکار لازم برای کنترل عرضه شیر فله به‌صورت گسترده وجود ندارد، به مردم توصیه می‌شود که برای در امان ماندن از بیماری‌هایی مانند تب مالت و سل گاوی از خوردن شیر خام و سایر فرآورده‌های لبنی سنتی خودداری کنند.

مدیرمسئول مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در واکنش به خبر "کشف و معدوم‌سازی گله 30 رأسی مبتلا به سل گاوی در آمل" گفت: باید فرهنگ مصرف شیر و لبنیات فله‌ای در کشور تغییر یابد. بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که در صورت مصرف فرآورده‌های لبنی سنتی قابل انتقال به انسان است.

دکتر محمد لطفی‌زاده افزود: در اکثر کشورهای دنیا عرضه شیر فله ممنوع بوده و صرفاً در مناطقی که امکان کنترل و بررسی شدید شیر تولیدی دامداری‌ها وجود دارد، این محصول به‌صورت فله به بازار عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل اینکه در ایران سازوکار لازم برای کنترل عرضه شیر فله به‌صورت گسترده وجود ندارد و به مردم توصیه می‌شود که برای در امان ماندن از بیماری‌هایی مانند تب مالت و سل گاوی از خوردن شیر خام و سایر فرآورده‌های لبنی سنتی خودداری کنند.

پنیر تبریز و خطر آن!

مدیرمسئول مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی ادامه داد: پنیر لیقوان تبریز که به‌عنوان یک محصول محبوب در سفره‌های افطار مصرف می‌شود، به‌عنوان یک محصول در معرض بیماری‌های مشترک دام با انسان قرار دارد و در صورتی که تحت شرایطی خاص تولید و نگهداری نشود، محصولی قابل اطمینان برای حفظ سلامت افراد نیست.

لطفی‌زاده درباره نحوه کنترل بیماری سل در دامداری‌های کشور تصریح کرد: بیماری سل باید در مراحل ابتدایی کنترل و کشف شود و اجازه ورود این بیماری به شیر خام داده نشود.

وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی به‌طور دوره‌ای بیماری‌های سل و تب مالت را در دامداری‌های کشور کنترل و بررسی می‌کنند که در صورت مشاهده بیماری، دام از چرخه تولید حذف می‌شود.

لطفی‌زاده تأکید کرد: در صورتی که منبع بیماری تب مالت و سل از میان برده و دام از چرخه تولید حذف و پاکسازی شود، دیگر نگرانی بابت تولیدات آن دامداری وجود نخواهد داشت.

وی در پایان اظهار داشت: به‌دلیل اینکه احتمال می‌رود که افراد در جوشاندن شیر خام، مدت زمان لازم برای از بین بردن آلودگی را رعایت نکنند، به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که از مصرف شیر فله خودداری و فرآورده‌های پاستوریزه و استریلیزه را جایگزین کنند.

 

نظر شما
ادامه