کد خبر: ۱۳۷۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - کارشناس مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی موفق به طراحی و ساخت دستگاه دیجیتال انجماد سلول‌های گیاهی و جانوری شد.


به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، حمید میرزاخانی، مخترع این دستگاه با بیان این که هدف دستگاه، انجماد سلول‌های جنسی شامل اسپرم و تخمک و همچنین جنین است، گفت: با استفاده از این دستگاه، اسپرم دام‌های مرغوب و با ارزش ژنتیکی بالا منجمد شده و در سطح گله‌های وسیع توزیع می‌شود.


وی با بیان اینکه نمونه مشابه خارجی دستگاه، تنها توسط دو شرکت فرانسوی و آلمانی ساخته می‌شود، افزود: در حال حاضر با توجه به قیمت حدود 200 میلیون تومانی دستگاه‌های خارجی، فقط تعداد انگشت شماری از آن در کشور وجود دارد در حالی که قیمت تمام شده دستگاه ایرانی حدود 30 میلیون تومان است.


میرزاخانی با بیان اینکه دستگاه انجماد سلول‌های گیاهی جانوری دیجیتال از سه قسمت تشکیل شده است، گفت: محفظه انجماد که برنامه‌های انجماد در آن انجام می‌شود یکی از قسمت‌های اصلی دستگاه است که شامل شیر الکتریکی مخصوص مقاوم به سرما می‌شود.


وی ادامه داد: یک الکترو موتور به همراه پروانه جهت هم دما کردن محیط، یک جفت هیتر برای خشک کردن محیط بعد از اجرای برنامه ویک حسگر حرارتی با دقت یک دهم درجه سانتی‌گراد و قابلیت تحمل 200 درجه سانتی‌گراد از دیگر اجزای دستگاه به شمار می‌رود.


میزاخانی با بیان اینکه هم اکنون در مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از این دستگاه استفاده می‌شود، تصریح کرد: مراکز پیوند اعضا و دانشکده‌های کشاورزی از جمله مصرف کنندگان این دستگاه هستند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
0
0
تاریخ مصرف این دستکاهها تمام شده پسر خوب!
نظر شما
ادامه