کد خبر: ۱۳۷۶۲
حکیم مهر - سالانه حدود 10 درصد از عسل تولیدی فارس به ارزش دو میلیون و 416 هزار دلار به کشورهای حوزه خلیج فارس و امارات متحده عربی صادر می‌شود که باید برای توسعه صادرات این محصول تلاش کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اعلام این مطلب گفت: در سال گذشته تولید عسل استان از مرز سه‌هزار و 600 تن گذشت و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری با رشد 11 درصدی روبه‌رو شده و به چهارهزار تن افزایش یابد.

مهرزاد خرد افزود: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم این رقم به 4.3 هزار تن برسد.

وی از برداشت سه‌هزار و 600 تن عسل از زنبورستان‌های استان فارس خبر داد و خاطرنشان کرد: آمارگیری انجام‌شده در سال 91 از 407 هزار کلنی زنبورعسل نشان داد که در مقایسه با سال 90 حدود 35 درصد افزایش رشد جمعیت کلنی‌های زنبورعسل داشته‌ایم که از این تعداد کلنی میزان بیش از سه‌هزار و 600 تن عسل برداشت شده که در مقایسه با سال 89 بیش از 20 درصد و سال 90، 100 درصد افزایش تولید نشان می‌دهد.

خرد ادامه داد: شهرستان‌های کازرون با 60 هزار کندو و تولیدی معادل 540 تن، فیروزآباد با 55 هزار کندو و تولید 500 تن عسل و جهرم با 35 هزار کندو و تولیدی برابر با 330 تن به ترتیب مقام اول تا سوم تولید عسل در استان فارس را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به تنوع گیاهی موجود در استان فارس عسل تولیدی از نظر طعم، مزه و مواد معدنی به نوع گیاهی که زنبور تغذیه می‌کند متفاوت است ازجمله عسل نارنج، گون، کنار و گیاهان ترکیبی است که مرغوب‌ترین آن عسل گون و کنار و دارای سه درصد قند ساکاروز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یادآور شد: عسل گون در شهرهای سپیدان، اقلید، آباده و عسل کنار در فراشبند، قیروکارزین، فیروزآباد، داراب، لار، لامرد و ممسنی و عسل مرکبات در جهرم، فیروزآباد و داراب و عسل ترکیبی در شیراز، جهرم، فیروزآباد و داراب تولید می‌شود.

خرد تأکید کرد: برخورداری استان فارس از تنوع آب و هوایی و وجود باغ‌های دیم و منابع طبیعی، آموزش و راهنمایی‌های کارشناسی نقش مهمی در افزایش تعداد کلنی‌های زنبورعسل و در نتیجه تولید عسل بوده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اقلیم مناسب و تنوع آب و هوایی فارس، سالانه 50 تا 60 هزار کلنی از سایر استان‌ها جهت بهره‌مندی از شرایط آب و هوایی در زمستان و تولید عسل کنار به این استان مهاجرت می‌کنند.

خرد مصرف سرانه عسل در کشور را معادل نیم‌کیلوگرم عنوان کرد و گفت: امکان افزایش این رقم تا دو کیلوگرم که منطبق با ستاندارد کشورهای توسعه یافته است، نیز وجود دارد.

وی در پایان افزود: سالانه حدود 10 درصد از عسل تولیدی فارس به ارزش دو میلیون و 416 هزار دلار به کشورهای حوزه خلیج فارس و امارات متحده عربی صادر می‌شود که باید برای توسعه صادرات این محصول تلاش کرد.

 

نظر شما
ادامه