کد خبر: ۱۳۸۰۸
حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان یزد، یکی از راه های ورود آنتی بیوتیک به بدن انسان را استفاده از شیر اعلام کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، علی اکبر حدادزاده اظهار داشت: یکی از معضلات بهداشتی کنونی جوامع بشری مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها است که در نتیجه آن ناهنجاری های مادرزادی، وقوع بیماری های مزمن، عدم تاثیر داروهای آنتی بیوتیک و مقاومت میکروبی در بدن ایجاد می شود.

وی عنوان کرد: به جز مصرف مستقیم آنتی بیوتیک، یکی از راه های مهم ورود آنتی بیوتیک به بدن، مصرف فرآورده هایی است که حاوی باقی مانده های دارویی و یا آنتی بیوتیک هستند.

حدادزاده ادامه داد: در میان فرآورده های خام دامی، بیشترین فرآورده ای که می تواند حاوی باقیمانده دارویی و یا آنتی بیوتیک باشد، شیر است.

وی بیان کرد: مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی توسط دام و یا استفاده از پمادهای پستانی باعث انتشار دارو به جریان خون می شود و در نتیجه شیر دام، حاوی باقیمانده آنتی بیوتیک می شود.

حدادزاده یادآور شد: عوارض شایع مصرف شیرهای دارای آنتی بیوتیک شامل ایجاد مقاومت دارویی، ایجاد حساسیت در افراد (به ویژه در مورد پنی سیلین ها)، عوارض کبدی و کلیوی به ویژه در افراد کهنسال و بیماران و تغییر رنگ دندانها در کودکان است.

وی تاکید کرد: بهترین راه مبارزه با این معضل، جلوگیری از ورود آنتی بیوتیک به شیر است که به این منظور باید در هنگام مصرف دارو به زمان پرهیز مصرف آن و نیز وضعیت شیرواری دام توجه کرد و دارویی را انتخاب کرد که زمان پرهیز مصرف آن کمتر باشد.

حدادزاده بیان کرد: در طی دوره درمان آنتی بیوتیکی نیز باید از مخلوط شدن شیر گاوهای تحت درمان با شیر گاوهای سالم جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان یزد در راستای جلوگیری از ورود شیرهای حاوی باقیمانده های آنتی بیوتیک و تب مالت به سبد خانوار، علاوه بر نظارت های معمول، انجام بازرسی‌های نوبه‌ای و نمونه ‌برداری ادواری و نظارت بهداشتی و کنترلی بر دامداری های تولید کننده شیر، اقدام به تشدید نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه شیرخام نموده است و پس از انجام آزمایشات غربالگری، کنترل های لازم بر روی شیرهای عرضه شده را انجام می دهد.

نظر شما
ادامه