کد خبر: ۱۳۸۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  مصاحبه‎های متعدد دکتر محسن مشکوة معاون سازمان دامپزشکی درباره عرضه شیر خام به نحوی است که پی در پی یکی دیگری را نقض می‎کند. وی به تازگی گفته بود سازمان دامپزشکی با کلیات عرضه شیر خام مخالف است اما به تازگی مطلبی به زبان آورده که با آن در تناقض است!

به گزارش حکیم مهر، سایت سازمان دامپزشکی نوشت : برنامه تضمین کیفیت و سلامت فراورده های دامی از جمله مهم ترین راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی در دوره اخیر بوده است. در همین راستا، برنامه ملی پایش باقیمانده ها در شیر خام چند سالی است که از سوی سازمان دامپزشکی کشور اجرا می شود. در این برنامه وجود باقیمانده ها در شیر خام تولید در کشور سنجش و با موارد مضر برای مصرف کننده به طور سیستماتیک برخورد می گردد. اهمیت این برنامه بیشتر زمانی مشخص می گردد که بدانیم  باقیمانده سموم قارچی یا به اصطلاح، آفلاتوکسین در اثر حرارت پاستوریزاسیون از بین نمی روند.

برخی برآوردها حاکی است، سهم هر یک از روش‌های تولید شیر در کشور به ترتیب معادل 65-60 درصد برای روش سنتی و غیرصنعتی و 35-30 درصد برای روش صنعتی است. همچنین 55-50 درصد شیر خام تولیدی در کشور در صنایع شیر (صنعت شیر) و 50-45 درصد باقیمانده به روش سنتی مصرف می‌شود یا در چرخه خودمصرفی قرار می‌گیرد. ضروت ارتقا کیفیت این بخش از شیر مصرفی که فرایند  پاستوریزاسیون را طی نمی کند، مدتهاست که به صورت مطالبه اساسی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در آمده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان این مطلب که از این پس گاوداری های شیری که واجد شرایط بهداشتی لازم باشند می توانند نسبت به آماده سازی و بسته بندی شیر خام با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی اقدام نمایند.

وی اظهار داشت: عرضه شیر خام با توجه به تقاضای مصرف کنندگان برای خرید این محصول دامی در بسیاری از مناطق کشور به شدت افزایش یافته است. از سوی دیگر شماری از گاوداری های صنعتی بزرگ در کشور که شیر خام را با بهترین کیفیت بهداشتی تولید می کنند، متقاضی عرضه مستقیم این محصول به مصرف کنندگان هستند. مشکوه می‌افزاید: با توجه به مقررات مراجع بین المللی موجود در این زمینه، سازمان دامپزشکی کشور با مطالعه شرایط تولید شیر خام در کشور و تشکیل کارگروه های تخصصی و اخذ نقطه نظرات دانشگاه ها و اتحادیه صنفی مرتبط و با توجه به نتایج طرح ازمایشی در استان خراسان رضوی ، نسبت به تدوین دستورالعمل جامع ضوابط و مقررات بهداشتی آماده سازی و بسته بندی شیر خام اقدام کرد که اخیرا جهت اجرا به ادارات کل دامپزشکی استان ها ابلاغ گردیده است.

به گفته مشکوه، در این دستورالعمل، علاوه بر مقررات مربوط به ساختمان، تاسیسات و تجهیزات گاوداری های واجد شرایط، مقررات مربوط به آماده سازی و بسته بندی و عرضه شیر خام بیان شده است.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر بازرسی و ممیزی بهداشتی و نمونه برداری های ادواری که از سوی دامپزشکی در مورد گاوداری های بسته بندی کننده شیر خام اعمال خواهد شد.، اقدامات خودکنترلی مناسب شامل نظارت دکتر دامپزشک مسئول فنی بهداشتی و نمونه برداری های لازم از هر بهر تولیدی نیز پیش بینی شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: در این طرح صرفا شیر خامی اجازه عرضه مستقیم دارد که از گاوداری های دارای گواهی عاری از سل و بروسلوز تولید شده باشد و از نظر بارمیکروبی در شرایط مناسب باشد و فاقد عوامل بیماری زا برای انسان باشد. وی تصریح کرد: شیر خامی که به این صورت عرضه می شود باید پیش از مصرف توسط مصرف کننده حرارت داده شود.

 

خبر مرتبط :

دکتر مشکوة : سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله مخالف است

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
0
0
اگر نظارت های سازمان دامپزشکی روی شیر، مثل نظارت روی کشتارگاه های طیور باشد که معرکه می شود، به دلیل نوع شغلم، در اوایل ماه مبارک رمضان از سه کشتارگاه طیور در مازندران و یکی در قم بازرسی بهداشتی داشتم. در کشتارگاه های مازندران که خبری از دکتر دامپزشک مسول فنی- بهداشتی نبود!! (در یکی گفتند همین امشب مرخصی است، در دیگری گفتند رفته شهر خودشان افطار کند!!، در سومی که اصلا نمی دانستند کجاست!!) در قم هم که دامپزشک بود، روی خط کشتار حضور نداشت. محض نمونه یک قطره خون هم به روپوش مبارک ایشان که حاکی از حضور در خط باشد، نبود. به امید خدا، گزارش رسمی آنرا هم تقدیم رئیس سازمان خواهیم کرد ببینیم رسیدگی می شود یا خیر؟؟ هر چند گزارش یکی از کشتارگاه های دام تهران را هم که فرستادیم، بعد از ماه ها هنوز بازخوردی نگرفته ایم. لطفا سازمان دامپزشکی یک حرکتی، تکانی از خودش نشان بدهد بدانیم عزیزان زنده هستند، ما نگرانیم!!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
0
0
من به شدت نگران مردم هستم ، شیر پاستوریزه را هم درست نگهداری نمی کنند چه برسد به شیر خام.خدا رحم کند
نظر شما
ادامه