کد خبر: ۱۳۸۳۲

حکیم مهر - رییس اتحادیه مرکزی دامداران گفت: اگر نرخ ارز برای واردات نهاده‌های تولید تغییر کند قیمت شیرخام نیز متناسب با آن تا دو برابر افزایش می‌یابد و نوسانات بازار نهاده‌ می‌تواند کاهش چشمگیر تولید شیر را به همراه داشته باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سیروس روستا اظهار کرد: دامداران تمایلی برای افزایش قیمت شیرخام ندارند اما اگر نرخ ارز برای واردات علوفه تغییر کند و ارز مرجع از این کالاهای اساسی حذف شود قیمت تمام شده برای تولید هر کیلوگرم شیر خام تا دو برابر افزایش می‌یابد و به همین نسبت قیمت خرید این فرآوده پروتئینی نیز گران‌تر خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر توزیع نهاده‌ها در قبال تحویل شیر خام ادامه دارد اما کمبود برخی نهاده‌ها سبب ایجاد اختلالاتی برای تحویل خوراک دام به دامداران و آشفتگی بازار نهاده‌ها در کشور شده است.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران با انتقاد نسبت به افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ها و نوسانات بازار این کالاهای اساسی در کشور گفت: علیرغم اینکه دامداران شیرخام را همواره به کارخانه‌های لبنی تحویل می‌دهند اما هنوز نهاده‌های مورد نیاز خود را که سهم آن‌ها از تحویل شیر خام در سه ماهه پایانی سال گذشته بود، تحویل نگرفته‌اند و حتی بخش از این تولیدکنندگان در سال جاری هم مجبور بودند که نهاده‌ها را از بازار آزاد و با قیمت‌های سرسام آور تهیه کنند.

روستا تصریح کرد: حتی در تفاهم نامه جدید منعقد شده برای تحویل شیر خام به کارخانه‌های لبنی قیمت نهاده‌هایی مانند جو و ذرت نیز به کیلویی 650 و 800 تومان رسیده است که این افزایش قیمت‌ها می‌تواند در گرانی شیر خام موثر باشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته به ویژه پس از انعقاد تفاهم‌نامه و سامان یافتن بازار نهاده‌ها روند تولید شیر همواره افزایشی بود اما از ابتدای امسال دامداران با دیدن چنین شرایط تولید و بازار آشفته‌ایی انگیزه خود برای ادامه تولید را از دست داه‌اند که استمرار چنین مشکلاتی می‌تواند کاهش چشمگیر تولید شیرخام در سال جاری را به همراه داشته باشد.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران اظهارامیدواری کرد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن اخذ رأی اعتماد بالا از نمایندگان مجلس بتواند شرایط تولید برای دامداران را بهبود دهد تا در ادامه شاهد حذف اجباری گله‌های مولد نباشیم.

 

نظر شما
ادامه