کد خبر: ۱۳۸۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه اعلام کرد: در حالیکه خوراک مرغ با ارز مرجع وارد شده به دلیل مشکلات ناشی از کمبود وکافی نبودن عرضه این نهاده‌ها از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، خوراک مرغ به قیمت ارز مبادله‌ای فروخته می‌شود که باعث افزایش قیمت تمام شده مرغ و تخم‌مرغ شده است و میزان عرضه این نهاده‌ها از سوی به اندازه کافی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، حسن مهربانی یگانه درباره وضعیت بازار مرغ و تخم‌مرغ اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود نهاده‌های تولید، قیمت این محصولات در بازار افزایش یافته که ضروریست ارز مورد نیاز برای ترخیص این کالاهای اساسی تامین شود.

وی افزود: قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ نسبت افزایش قیمت خوراک مرغ گران نشده است درصورتیکه ذرت به کیلویی 1100 و سویا به کیلویی 1700 تومان افزایش یافته است.

مهربانی یگانه تاکید کرد: حل مشکل کمبود نهاده‌های تولید در بازار مستلزم آزاد شدن محموله‌های خوراک دام و طیور است که مدت‌ها بلاتکلیف در مرزهای جنوبی مانده‌اند.

رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: شرکت پشتیبانی امور دام باید نهاده‌های در دسترس خود را که برای روز مبادا ذخیره‌سازی کرده است هر چه سریع‌تر به بازار تزریق کند تا با ورود این نهاده‌ها به بازار، قیمت خوراک دام و طیور برای تولیدکنندگان کاهش یابد اما در حال حاضر میزان عرضه این نهاده‌ها از سوی شرکت پشتیبانی امور دام به اندازه کافی نیست.

وی گفت: در درجه اول دولت باید هر چه سریع‌تر ارز مورد نیاز را در اختیار واردکنندگان قرار دهد تا آن‌ها بتوانند کالاهای اساسی را که با تعهدات گمرکی خریداری کرده‌اند وارد کنند چراکه در غیر این صورت اعتبار واردکنندگان و ایران در بازارهای بین‌المللی لطمه می‌خورد و دیگر نمی‌توانیم کالایی را به این روش خریداری کنیم.

مهربانی یگانه افزود: در درجه دوم نوع نرخ ارز تخصیص یافته اهمیت می‌یابد چراکه اگر نهاده‌های بلاتکلیف با ارز مبادله‌ای از گمرک ترخیص شوند قیمت مرغ که بیش از 70 درصد آن به خوراک برمی‌گردد به کیلویی حدود 10 هزار تومان و قیمت تخم‌مرغ به کیلویی بیش از 7000 تومان می رسد این درحالیست که با ارز مرجع قیمت منطقی برای هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ حدود 5500 تومان است.

رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه اظهار امیدواری کرد با استقرار کابینه دولت جدید، دستگاه‌های اجرایی کشور بتوانند برای صنعت طیور و نهاده‌های تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کنند تا این صنعت با نقش هدایت‌کنندگی و بسترسازی دولت رشد کند.

براساس این گزارش، از اوایل مرداد ماه تاکنون قیمت عمده فروشی گوشت مرغ تازه در میدان مرکزی تره بار تهران از حدود 5600 تومان به 6500 تومان در سیزدهم مرداد رسید و در حال حاضر به حدود کیلویی 6200 تومان کاهش یافته است.

قیمت تخم‌مرغ در بسته‌های شش تایی از 1700 تومان در اوایل مرداد ماه به 1820 تومان در شانزدهم مرداد رسید که البته در حال حاضر با کمی کاهش قیمت نیز مواجه شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
0
0
و همین خوراک با ارز آزاد از آذربایجان غربی صادر شد و کسی هم چیزی نگفت
نظر شما
ادامه