کد خبر: ۱۳۸۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
حکیم مهر - محمود حجتی گفت: توجه به اسناد بالادستی مانند قانون پنجم‌،‌سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که همگی بر تقویت و توسعه توان تولیدات کشاورزی و نزدیک به مرز خودکفایی در تامین محصولات اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم تاکید دارند در صدر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امنیت غذایی و توسعه تولیدات کشاورزی در بسیاری از اسناد بالادستی آمده است و تامین آن از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که متاسفانه علیرغم تاکید این اسناد بالادستی در شرایط فعلی کشور وضع مناسبی از بابت امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی ندارد و بسیار عقب‌تر از سطح پیش‌بینی شده در قوانین کلان کشور است و این وضع بسیار شکننده و نگران‌کننده است.

وی افزود: علاوه بر حمایت از تولید و توسعه تولید کشاورزی، مسوولیت قرنطیه نباتی و دامی، حمایت از خاک و منابع آبی نیز بخشی از مسوولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که باید با آن توجه کرد چراکه بعضا با مشکلات زیادی در شرایط فعلی مواجه است.

حجتی با تاکید بر استفاده بهینه از تکنولوژی در بخش‌ کشاورزی گفت: توسعه سیستم‌های آبیاری را باید مورد توجه قرار داد و مکانیزاسیون و یکپارچگی اراضی کشاورزی تجهیز ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی توسعه باغات وزمین‌های زراعی چای، در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفت که جای دارد با مدیریت مناسب آنان را از این وضع خارج نمود.

وی تصریح کرد: کیفیت و کمیت نهادهای کشاورزی و همچنین توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده در مناطق روستایی یکی دیگر از اولویت‌های دیگر جهاد کشاورزی است که اگر مجلس نظر مساعدی به من داشته باشد حتما آنها را در رئوس برنامه‌هایم قرار خواهم داد، ضمن آنکه توجه بخش شیلات در قطب‌های شیلات کشور و گسترش فعالیت پرورشی آبزیان نیز یکی از موضوعاتی است که در جهت تامین سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت خواهد بود که باید به آن توجه کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره اهمیت سرمایه‌ گذاری در بخش کشاورزی و همچنین اقتصادی نمودن تولیدات کشاورزی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بی‌شک باعث افزایش تولید خواهد شد و در برنامه ارائه شده بنده این موضوع اهمیت فراوانی دارد و برنامه عملیاتی نیز برای آن ارائه شده است، همچنین اقتصادی نمودن تولیدات کشاورزی نیاز به تعامل و بازنگری جدی دارد.

وی افزود: به کارگیری ادوات و تجهیزات جدید،‌استفاده از نهادهای با کیفیت‌،ارتقا بهره‌وری، تامین تسهیلات ارزان قیمت، اصلاح نژاد دربخش دام،‌توسعه انواع بیمه و توسعه بیمه درآمد بر تولید، اعلام به موقع قمیت‌های خرید تضمینی،‌احیای بورس کالای کشاورزی، پایش درست محصولات کشاورزی و مدیریت واردات بخشی از موضوعاتی است که در جهت اقتصادی نمودن محصولات کشاورزی حائز اهمیت است و وزارت جهاد کشاورزی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر فاصله زیاد بین حمایت از بخش کشاورزی در داخل و در کشورهای توسعه یافته جهان گفت: طبق آماری که سازمان خوابار جهانی در سال 2010 ارائه کرده است کشورهای صنعتی جهان حمایت از تولیدات کشاورزی را به میزان 18 درصد از تولید کشورشان قرار داده است و کشور ترکیه نیز حدود 19 میلیارد دلار برای حمایت از بخش تولید کشاورزی قرار داده است در حالی که این رقم در کشور ما بسیار بسیار کمتر از متوسط این آمار است، ضمن آنکه وضع حمایت ‌از مصرف‌کنندگان نیز در کشور ما تعامل برانگیزتر از سایر نقاط جهان است.

وی خاطرنشان کرد: چالش‌های دیگری نظیر کمبود کود و خوراک دام، مشکل ضعف در سیستم‌های آبیاری و مدیریت آب، کم‌توجهی به ارقام پرمحصول و نهال‌های کیفی از دیگر موضوعاتی است که اگر خوب مدیریت نشود تاثیر زیادی در کاهش تولیدات کشاورزی خواهد داشت و امیدوارم در صورتی که نمایندگان به بنده برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کنند و با حمایت‌های رییس جمهور ساماندهی جدی صورت گیرد.

وی حمایت از چای و توسعه صنایع تبدیلی چای‌، مدیریت و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی و دامی، یکپارچه‌سازی اراضی و حمایت از ارقام پرمحصول برنج و همچنین توسعه بازرگانی کشاورزی در فروش و حتی صادرات را از دیگر موضوعات مهم وزارتخانه جهاد کشاورزی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: همه این برنامه‌ها به صورت عملی و به صورت مبنایی در جزواتی که به عنوان برنامه عملیاتی بنده در وزارت جهاد کشاورزی خدمت نمایندگان ارائه شد آمده است و در هفته گذشته نیز توضیحاتی در ارتباط با این برنامه‌ها با حضور در کمیسیون‌های مجلس ارائه کردم.

حجتی تصریح کرد: در بخش جنگل‌ها و مراتع نیز معتقد به صیانت جدی از منابع هستم و فکر می‌کنم ما نباید به جنگل‌ها برویم مگر با نگاه حفاظتی و حمایتی چرا که جنگل منبع و ماخذ بسیاری از رویش‌های حوزه کشاورزی است و نباید از آن غافل شد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در پاسخ به صحبت‌های برخی از نمایندگان که به عنوان مخالف وزارت حجتی صحبت کرده‌اند گفت: بنده در 15 سال گذشته در بخش‌های مختلفی مدیریتی در وزارت راه ، جهاد سازندگی حضور داشته‌ام و همواره بر کاهش واردات و توسعه تولید داخلی تاکید کردم، همچنین در ارتباط با انتقادات وارده به ادغام وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و کشاورزی باید عرض کنیم که بنده فقط به عنوان یک مجری عمل کردم و موضوع جدا شدن عمران روستایی از حیطه مسوولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی بخشی از قانون بوده است.

وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مخالفین و موافقین خود در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده به شرط اعتماد مجلس خود را خدمت‌گذار محرومین می‌دانم و معتقدم قشر کشاورز به عنوان محروم‌ترین و زحمت‌کش‌ترین افراد جامعه نیازمند توجه بیشتری است و قطعا برای رسیدن به اهداف کلان جهاد کشاورزی آماده شنیدن نظرات سازنده و انتقادات کارگشای همه کارشناسان و نمایندگان محترم مجلس هستم و خود را موظف به تعامل و همکاری با مجلس می‌دانم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
0
0
با توجه به شناختی که آقای مهندس حجتی از سازمان دامپزشکی کشور دارند از جمله استفاده های ابزاری که از سازمان دامپزشکی کشور می شده است مواردی چون .............. و سازمان را بر ریل محورهای کنترل بیماریها و ایمنی مواد غذایی قرار خواهد داد، برای این کار شواهد و پیش بینی ها دال بر روی کار آوردن چهر ه ای بین المللی با تجارب چند ده در داخل کشور سکان سازمان ....... دامپزشکی را بر عهده خواهد گرفت و مجالی ...........کارشناس سازمان
کارشناس اداره کل فارس
|
-
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
0
0
اگه کلید سازمان دامپزشکی کشور بدست چنین چهر ه ای بیفتد باید منتظر تحولات زیر بنایی در سازمان بود و روال حاکم کمیته امدادی در اعزام و انتصاب افراد به تاریخ سپرده خواهد شد ولی ایا وجود داردیک چهره ی بین االمللی که حقوق بین المللی انچنانی چشم پوشی کند و بیاید سازمان بدنبال باز کردن قفل بیماریهای گسترش یافته سل و بروسلوز و تب برفکی و بر قراری ایمنی مواد غذایی بشود ایا رانت خواران اجازه ی ورود چنین فردی را میدهن من که باور نمی کنم
نظر شما
ادامه