کد خبر: ۱۳۸۸۸
حکیم مهر - اساتید خارجی دعوت شده به چهارمین مدرسه تابستانی رویان، مباحثی را در حوزه‌های تخصصی طب ترمیمی و ژن درمانی به شرکت کنندگان ارائه کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چهارمین مدرسه تابستانی رویان با محورهای سلول‌های بنیادی، طب ترمیمی و زیست‌شناسی تکوینی که از 19 تا 24 مردادماه جاری در پژوهشگاه رویان برگزار شد به طور خاص بر تمایز سلول‌های بنیادی جنینی به پانکراسی، پانکراس و تکوین پانکراس، ترنس ژن و پیوند سلول به مدل‌های بیماری‌های کلیوی تمرکز داشت.

دکتر پائولا بونفانتی، استاد ایتالیایی مدعو این مدرسه که هم اکنون در بلژیک به فعالیت‌های تحقیقاتی مشغول است در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره موضوعات مطرح شده در این مدرسه شش روز، توضیح داد:‌ من به عنوان یک زیست شناس در حوزه سلول‌های بنیادی تیموسی، مباحثی را درباره ترمیم بافت‌های تیموس، پوست و پانکراس با استفاده از سلول‌های بنیادی در شش جلسه سخنرانی ارائه کردم که برای شرکت کنندگان در مدرسه تابستانی بسیار جذاب بود.

وی دو کارگاه آموزشی را نیز در چهارمین مدرسه تابستانی رویان اداره کرده که شامل مطالبی درباره مطالعه روند تکامل جنین و سیر تحولی جنین و پانکراس را بوده است.

به گفته بونفانتی با این که شرکت کنندگان مدرسه تابستانی از مقاطع مختلف تحصیلی در رشته‌های مختلف مربوط به پزشکی و زیست شناسی هستند، درباره مباحث مطرح شده توسط وی اطلاعات به روزی داشته‌اند.

وی که در میلان ایتالیا در رشته پزشکی تحصیلی کرده است به همراه دو استاد مدعو دیگر مدرسه تابستانی رویان به دنبال نگارش یک گزارشی از این مدرسه برای چاپ در ژورنال‌های بین‌المللی است.

«لوکاسایکو» دیگر استاد مدعو این مدرسه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره مباحث مختلف مطرح شده در سخنرانی‌های خود گفت: پنج سخنرانی من پیرامون زیست شناسی سلول‌های بنیادی خونی، فناوری‌های انتقال ژن، کارآزمایی بالینی ژن درمانی در خصوص هماتولوژی و ایمنی روش‌های ژن درمانی است.

وی که به عنوان یک لیدر پروژه‌های تحقیقاتی در موسسه TIGET (یک موسسه فعال تحقیقاتی در حوزه ژن درمانی) فعالیت می‌کند معتقد است که شرکت کنندگان در مدرسه تابستانی به طور خاص اطلاعات خوبی در حوزه تخصصی وی داشته‌اند و ارائه مطالب برای آنها با وجود تنوع مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی بسیار دشوار است.

لوکاسایکو درباره پژوهشگاه رویان و مدرسه تابستانی آن گفت: ساختار رویان و متخصصانی که در آن کار می‌ کنند پتانسیل‌های بالایی دارند و استعدادهای خود را به خوبی نشان می‌دهند مشخص است که این مجموعه نیز درباره زمینه‌های تحقیقاتی موسسه یک دید بلند مدت دارند.

 

نظر شما
ادامه