کد خبر: ۱۳۸۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کارشناسان کشور نیوزیلند در بهبود جمعیت دام سبک مولد با این سازمان همکاری می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، مسعود محمدیان در نشستی با هیئت نیوزیلندی با بیان اینکه فرآورده‌های دامی، درصد زیادی از صادرات کشور نیوزیلند را تشکیل می‌دهد، افزود: پرورش گوسفند برای تولید پشم و گوشت، تولید لبنیات، وجود بزرگترین کشتارگاه‌های دنیا و نیز صادرات آهو و اسب از نیوزیلند می‌تواند زمینه بسیار مناسبی برای همکاری‌های مشترک بین ایران و نیوزیلند باشد.

وی ادامه داد: تولید انبوه گوشت در نیوزیلند و اینکه 7.5 درصد از مجموع تجارت گوشت جهان در این کشور صورت می‌گیرد زمینه بسیار مناسبی برای همکاری‌های مشترک است.

وی افزود: کشور نیوزیلند با داشتن 4000 مزرعه، بزرگترین مرکز پرورش آهو در جهان و از بزرگترین کشورهای صاحب گوسفند در جهان است که مقدار 52 درصد از زمین‌های نیوزیلند، به چرای دام اختصاص دارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه کارشناسان و گله‌داران کشور نیوزیلند می‌توانند در چندقلو‌زایی گوسفندان آذربایجان‌شرقی این سازمان را یاری رسانند، افزود: مدیریت تغذیه و هورمون‌تراپی یکی از روش‌های موثر در افزایش دوقلو‌زایی در گوسفندان است که در آذربایجان‌شرقی انجام می‌پذیرد.

وی افزود: افزایش دوقلوزایی با اصلاح‌نژاد گوسفند و بز میسر شده و در پی بهبود جمعیت دام سبک مولد در استان هستیم.

محمدیان یادآور شد: به منظور بهبود جمعیت دام‌ مولد سبک و افزایش تولید گوشت گوسفندی، این سازمان اجرای برنامه‌هایی را در این خصوص آغاز کرده است و با بهبود مدیریت تولید و تغذیه دام می‌توان میزان تولید گوشت قرمز گوسفندی را افزایش داده و به نوعی که فشار کمتری نیز به مراتع وارد شود، به همین منظور تاکید بیشتر این سازمان در بخش بهبود تغذیه دام و مدیریت تولید مثل است.

وی از حمایت این سازمان از گوسفنددارانی که به روش صنعتی فعالیت می‌کنند، خبر داد وافزود: پیش‌بینی کرده‌ایم که می‌توان با مدیریت تولید مثل درصد دوقلوزایی را افزایش داد و یا تولیدمثل را به گونه‌ای مدیریت کرد که دوقلوزایی در طول یک سال صورت گیرد، در این راستا تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا از طرفی تغذیه مناسب برای گله‌های دام سبک تامین شود و از طرف دیگر تولیدکنندگان بتوانند مدیریت تولید مثل را انجام دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: برای خودکفایی تولید گوشت قرمز افزایش دوقلوزایی در پرواربندی‌های گوسفند و بز با اصلاح نژادی که از طریق تلقیح مصنوعی و لایروسکوپی انجام می‌شود، در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی افزود: باتوجه به اینکه 75درصد درآمد یک واحد را تولید گوشت در بر می‌گیرد از این رو نرخ نسبتا بالای بره‌زایی درخارج از فصل تولید می‌تواند گزینه مناسبی برای افزایش تولید و افزایش بهره‌وری از امکانات موجود باشد.

وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی با دارا بودن نزدیک به 10 میلیون واحد دامی که 45 درصد آن را دام سبک و 55 درصد را نیز دام سنگین تشکیل می‌دهد، رتبه دوم جمعیت دامی کشور را از آن خود ساخته و بر اساس آمارهای موجود، میزان تولید سرانه گوشت قرمز در این استان در مقایسه با کشور 35 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی با تولید سالانه یک میلیون و 29 هزار تن محصولات دامی، 7.8 درصد کل تولید محصولات دامی کشور را شامل شده و یکی از مهمترین استان‌های شمالغرب کشور در تولید محصولات دامی به شمار می‌رود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
طالب خان گروسی
|
-
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
با سلام

چند قلو آبستنی مطلب تازه ای در ایران نمی باشد. می توانید به آخرین مقاله ای که در ایران جورنال Tropical Animal Health and Production (2012) 44:965-968 با عنوان: Reproductive performance in out-of-breeding season of fatty ewes using implant norgestomet with or without PMSG مراجعه نمایید. با احترام: مسعود طالب خان گروسی
نظر شما
ادامه