کد خبر: ۱۳۹۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: بیماری توکسوپلاسموز ازطریق انگل توکسوپلاسمای موجود در مدفوع گربه ها به انسان منتقل می شود و سلامتی افراد را به خطر می اندازد. 

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا - دکتر محبوبه حاج عبدالباقی اظهار داشت: بیماری توکسوپلاسموز ازطریق عدم رعایت بهداشت در نگه داری گربه های خانگی، خوردن سبزی هایی که به مدفوع گربه آلوده شده و به درستی ضدعفونی نشده اند و یا با خوردن شیر خام و گوشت نیم پز حیوانات آلوده شده به انگل توکسوپلاسما به انسان منتقل می شود.
وی افزود: این انگل در افرادی که بدن آنها دارای سیستم ایمنی قوی است ، نمی تواند اثر بگذارد ولی آنها می توانند ناقل این انگل باشند. از این رو این انگل در برخی افراد علایم خفیفی مانند تب، سردرد، بی حالی و درد عضله به همراه تورم غدد لنفی ایجاد می کند که گاهی با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود.
حاج عبدالباقی گفت: با این حال توکسوپلاسما انگل بسیار خطرناکی است که بیشتر روی مغز و ماهیچه های قلب اثر می گذارد . این انگل در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است مانند افرادی که حامل ویروس ایدز و یا در حال شیمی درمانی هستند، ممکن است موجب تخریب مغز، حملات صرعی، مشکلات ریوی و حتی مرگ شود.
وی افزود: در مورد زنان باردار نیز در صورت ابتلای مادر به توکسوپلاسموز ممکن است این بیماری به طور مستقیم به جنین منتقل شود و صدمات زیادی به جنین وارد کند.
رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در مورد راه های پیشگیری از بروز این بیماری گفت: ظرف مدفوع گربه باید روزانه و با استفاده از دستکش تمیز شود و بهتر است زنان باردار یا افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، ظرف گربه را تمیز نکنند.
حاج عبدالباقی افزود: سبزی ها باید به طور کامل شسته و ضدعفونی شود، آب چاه و رودخانه پیش از مصرف جوشانده شود، دست ها پس از کارکردن با خاک، پاک کردن گوشت، سبزی ها و فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه با آب و صابون به خوبی شسته و از خوردن محصولات لبنی غیرپاستوریزه خودداری شود.
وی ادامه داد: محل پاک کردن گوشت و چاقویی که برای این منظور به کار می رود، پس از اتمام کار باید شسته و ضدعفونی شود؛ همچنین گربه های خانگی تنها با غذاهای آماده مخصوص گربه و یا گوشت پخته شده تغذیه شوند و از خانه بیرون برده نشوند.
رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) اظهار داشت: بهتر است تا حد امکان از نگه داری حیواناتی همچون سگ و گربه در خانه خودداری کرد و یا گربه های خانگی از سن پایین به منزل آورده شوند و پیش از آوردن آنها به منزل معاینات لازم انجام و واکسن های مربوطه تزریق شود.
وی توضیح داد: گربه های بزرگتر از آنجایی که مدت زیادی در محیط بیرون از خانه و یا با افراد دیگری در ارتباط بوده اند، امکان ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است بنابراین بهتر است گربه های کم سن انتخاب شوند.
حاج عبدالباقی گفت: علاوه بر مدفوع، از آنجایی که گربه ها خود را لیس می زنند، آلودگی به انگل توکسوپلاسما می تواند به سطح بدن آنها منتقل و در صورت وارد شدن موی گربه ها به دستگاه گوارش مشکلات عفونی برای افراد ایجاد کند.
وی در مورد احتمال آلوده شدن بر اثر گازگرفتن گربه ها اظهار داشت: گربه ها دندان های تیزی دارند در هنگام گازگرفتن انسان ، سطوح زیرین پوست پاره می شود در این مورد ممکن است به دلیل مراقبت هایی که از نظر دامپزشکی و واکسن ها بر روی آنها صورت می گیرد، مشکل هاری برای افراد به وجود نیاید اما باکتری ها و میکروب ها از طریق دندان آنها وارد بدن انسان می شود؛ بنابراین پس از گازگرفتگی نیاز به انجام مراقبت های لازم است و باید آنتی بیوتیک مصرف شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
0
0
جهت آپدیت شدن برخی پزشکان محترم مراجعه به سایت مرکز کنترل بیماری ها توصیه می شود:
http://www.cdc.gov/parasites/toxoplasmosis/gen_info/index.html

والسلام!
نظر شما
ادامه