کد خبر: ۱۳۹۸۴

حکیم مهر - سرویس کشاورزی خارجی وزارت کشاورزی آمریکا در گزارشی پیش‌بینی کرد که تولید جوجه گوشتی در برزیل با کمتر شدن هزینه‌های نهاده دامی و صادرات بالاتر، به میزان سه درصد در سال 2014 رشد می‌کند و به 13.4 میلیون تن می‌رسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، تنها مانعی که بر پیش بینی وضعیت این بخش در سال آینده تاثیر خواهد گذشت، کندی رشد مصرف داخلی به دلیل سطح بالای بدهی مصرف کنندگان برزیلی و رقابت بالاتر از سوی بخش‌های تولید گوشت گاو و خوک است.

میزان پیش‌بینی شده برای تولید جوجه گوشتی در سال 2013 بازبینی شده و به 12.7 میلیون تن تنزل یافت که حدود دو درصد نسبت به پیش بینی قبلی در ابتدای سال میلادی جاری کاهش نشان می‌دهد و بازتاب مشکلات تولیدکنندگان برزیلی در برابر هزینه‌های بالای نهاده دامی در سه ماهه اول سال جاری و تصمیم‌شان برای کاهش تولید به میزان پنج تا 10 درصد است.

برآورد شده هزینه تولید جوجه گوشتی در سال 2013 به میزان 15 درصد نسبت به سطح سال گذشته کاهش پیدا کند در حالیکه قیمت تولیدکننده طی همین مدت احتمالا حدود 12 درصد رشد می‌کند و در صورت تحقق این پیش بینی، حاشیه سود تولیدکنندگان سال آینده بهبود خواهد داشت.

این قیمت‌های مرجع برای ایالت پارانا است که با داشتن حدود 28 درصد سهم در تولید جوجه گوشتی، بزرگترین ایالت تولیدکننده در برزیل شناخته می‌شود.

بر اساس این گزارش، صادرات جوجه گوشتی برزیل پنج درصد در سال 2014 افزایش پیدا می‌کند و کاهش ارزش ارز برزیل و فروش بالاتر جوجه گوشتی به صورت کامل و اجزای آن بویژه به چین و هنگ کنگ به این رشد کمک می‌کند.

صادرات به بازارهای جدید مانند مکزیک نیز احتمالا در نیمه دوم سال 2013 آغاز می‌شود. منابع بازرگانی همچنین صادرات بیشتر جوجه گوشتی به اتحادیه اروپا، مصر، نیجریه و عراق را پیش بینی می‌کنند.

مجموع صادرات جوجه گوشتی برزیل در نیمه اول سال 2013 به 2.2 میلیون تن رسید که سه درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2012 بود. با اینهمه ارزش صادرات جوجه گوشتی به رکورد 4.5 میلیارد دلار رسید که 9.5 درصد بالاتر بود و برای این مدت یک رکورد محسوب می‌شود.

متوسط قیمت صادرات 13 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به 2110 دلار در هر تن رسید.

بر اساس گزارش پولتری سایت، بازارهای صادرات بزرگ جوجه گوشتی برزیل در سال 2013 همانند سال گذشته عربستان سعودی، ژاپن و اتحادیه اروپا بودند.

 

نظر شما
ادامه