کد خبر: ۱۴۰۱۱
حکیم مهر - تاکنون با برداشت 85 درصد اراضی گندمزاری آذربایجان شرقی، بیش از 700 هزار تن از این محصول راهبردی تولید شده که فقط 160 هزار تن آن را دولت تحویل گرفته، این در حالی است که امور دام و مرغداری‌ها 300 هزار تن از این محصول را خریداری کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: تاکنون 85 درصد از اراضی گندمزاری استان برداشت شده که از این میزان بیش از 700 هزار تن محصول برداشت شده است.

ایوب ایرانیفام افزود: از این میزان گندم برداشت‌شده، 160 هزار تن آن توسط شرکت غله، شش‌هزار تن توسط تعاون روستایی و 140 هزار تن نیز توسط کارخانه‌های آرد خریداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان با توجه به نزدیک بودن فصل کاشت و نیاز به نقدینگی، محصول خود را در جایی به فروش می‌رسانند که نقداً پول خود را دریافت کنند. همین مسئله باعث شده است که امور دام و دامداری‌ها که به‌صورت نقدی گندم کشاورزان را خریداری می‌کنند، تاکنون 300 هزار تن از این محصول راهبردی را برای مصرف خوراک دام و طیور خرید کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: پیش از هدفمندی یارانه‌ها، مرغداری‌ها بیشتر نان خشک را خریداری و مصرف می‌کردند، اما پس از هدفمندی یارانه‌ها، به‌دلیل قیمت پایین گندم از این محصول برای مصرف دام و طیور استفاده می‌کنند که این مسئله به سیاست‌گذاری اشتباه در تعیین قیمت خرید تضمینی برمی‌گردد.

ایرانیفام تصریح کرد: از 14 مردادماه به بعد، گندمکارانی که محصول خود را به دولت تحویل داده‌اند، مطالبه خود را دریافت نکرده‌اند که این مسئله به‌دلیل این است که بانک سپه (عاملیت پرداخت بهای گندم)، از بانک مرکزی نقدینگی دریافت نکرده است.

وی در پایان یادآور شد: در حالی که سال گذشته 600 هزار تن گندم در استان تولید شد، امسال با توجه به شرایط مناسب اقلیمی، با رشد 33 درصدی به بیش از 800 هزار تن می‌رسد.

 

نظر شما
ادامه