کد خبر: ۱۴۰۲۰
حکیم مهر - معاون سازمان دامپزشکی از شیوع بیماری تب روزه در استان‌های اردبیل و البرز خبر داد و گفت: از آنجا که به دلیل کمبود واکسن نمی‌توان از رخداد بیماری تب سه روزه پیشگیری کرد، پروتکل درمانی این بیماری برای تشخیص سریع مبتلایان و درمان مناسب بیماری به استان‌ها ابلاغ شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا - دکتر محسن مشکوه اظهار کرد: بیماری تب سه روزه امسال از استان‌های گلستان، مازندران و گیلان آغاز شد و به استان‌های اردبیل و البرز هم رسید که البته با توجه به تا حدی کنترل شده و روند کاهشی دارد.

وی افزود: این بیماری برای جمعیت دامی حساس که در سن شش ماهگی تا دو سال قرار دارند بیشتر خطر ابتلاء دارد و تشخیص به موقع و نحوه رسیدگی و رعایت مسائل بهداشتی در میزان مرگ و میر گله‌های بیمار تاثیر بسزایی دارد.

ابلاغ پروتکل‌ درمانی به استان‌های کشور

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی درباره پروتکل درمانی تب سه روزه گفت: با توجه به شرایط موجود کشور و کمبود واکسن مورد نظر برای پیشگیری از رخداد بیماری تب سه روزه، مناسب‌ترین راهکار برای به حداقل رسانیدن ضایعات و خسارات اقتصادی ناشی از بروز بیماری، تشخیص سریع مبتلایان و درمان مناسب بیماری است که در این راستا پروتکل درمانی به همه استان‌های کشور ابلاغ شده است.

مشکات ادامه داد: شروع درمان معقول در اوایل بیماری اثر بخشی خوبی دارد. در ابتدا باید برای دام‌های مبتلا شرایط کامل استراحت در طول دوره حاد بیماری و نقاهت فراهم کرد. BEF از بیماریهای ویروسی نادری است که پاسخ درمانی بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه پروتکل درمانی تب سه روزه در دو بخش عمده درمان علامتی و درمان حمایتی دام‌های زمین‌گیر شده ابلاغ شده است، اظهارکرد: در درمان علامتی تسکین دهنده عضلانی با ترکیبات ضد التهابی غیر استروئیدی بدون اینکه بر روی گسترش سیر بیماری تاثیر بگذارند منجر به فروکش و بهبودی علایم بیماری می شوند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی افزود: در بخش درمان علامتی توصیه‌هایی برای سه نوع ضد التهاب غیر استروئیدی فنیل بوتازون، فلونیکسین مگلوماین و کتوبروفن صورت گرفته است.

مشکات گفت: دامداران و دامپزشکان باید از هر یک از ضد التهاب‌های توصیه شده به مدت حداقل سه روز و در فواصل زمانی مشخص استفاده کنند به گونه‌ای که ۸ میلی گرم فنیل بوتازون به ازای هر کیلو وزن بدن دام باید در هر هشت ساعت مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین از فلونیکسین مگلوماین به میزان ۲ میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن دام همراه با تکرار در فواصل زمانی هر ۲۴ ساعت و از کتوبروفن به میزان ۳ میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن همراه با تکرار در فواصل زمانی هر ۲۴ ساعت استفاده کرد.

به گفته معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی این ترکیبات اثر اندکی بر روی تظاهرات بالینی تنفسی و تاثیر بسزایی در جمود عضلانی و قطع اشتها دارند.

مشکات اظهار کرد: در بخش درمان حمایتی دام‌های زمین‌گیر شده این پروتکل آمده است درمان با بورگلوکونات کلسیم(به شیوه وریدی و زیر جلدی) باعث رفع علایم هیپوکلیسمی شده و نهایتا موجب بلند شدن دام زمین گیر می شود اما به دلیل اینکه در گاوهای تاکسمیک حساسیت بالایی نسبت به تزریق داخل وریدی کلسیم بروگلوکنات وجود دارد ممکن است منجر به مرگ دام شود.

 

نظر شما
ادامه