کد خبر: ۱۴۰۶۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
حکیم مهر - رئیس نظام دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: باید زنگ خطر در دامپزشکی استان به صدا درآید زیرا بیماری تب سه روزه در استان اردبیل گزارش شده است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، رضا ثقلینی در جمع خبرنگاران افزود: اخیرا معاونت پیشگیری سازمان دامپزشکی از شیوع بیماری تب سه روزه در استان‌های اردبیل و البرز اطلاع داده است که نظر به همجواری استان اردبیل با آذربایجان شرقی و با توجه به ضرورت و حساسیت موضوع، بر آن شدیم جلسه ویژه‌ای به همین منظور در نظام استان تشکیل دهیم.

وی افزود: پس از بحث و بررسی با توجه به اینکه فوریت اطلاع رسانی در خصوص بیماری تب سه روزه از اهمیت فراوانی برخوردار است، مقرر شد طی نامه‌ای از مدیرکل دامپزشکی استان خواسته شود ضمن پیگیری و درخواست واکسن مورد نیاز جهت پیشگیری از بیماری در استان، پروتکل درمانی اعلام شده توسط سازمان دامپزشکی را نیز در اختیار دامپزشکان و شاغلین در درمانگاه‌ها و مراکز اشتغال به اموردرمانی استان قرار دهند تا ضمن تامین واکسن مورد نیاز برای پیشگیری از بیماری، دامپزشکان نیز قادر به ارائه خدمات به دام های مبتلا در صورت اشاعه بیماری در استان باشند.
وی با بیان اینکه نظام دامپزشکی استان آماده هرگونه همکاری لازم از قبیل تشکیل دوره‌های بازآموزی برای دامپزشکان، اطلاع رسانی به دامداران در این زمینه است خاطرنشان کرد: بهترین درمان پیشگیری است که با استفاده از سه نوع واکسن زنده تخفیف یافته، کشته و سابیونیت میسر است که واکسیناسیون می‌توان از خسارات بیشتر بیماری جلوگیری به عمل آورد.
ثقلینی افزود: در ایران واکسن کشته تب سه روزه در طی سال های ۸۶ و بعد از آن در برخی از کانون‌ها و مناطق پر خطر مورد استفاده قرار گرفته و رضایت بخش بوده است، ولی اکنون طبق اعلام معاونت پیشگیری سازمان دامپزشکی با کمبود واکسن در کشور روبرو هستیم. به این علت سازمان پروتکل درمانی ویژه‌ای اعلام شده که باید توسط دامپزشکان مد نظر قرار گرفته و کلیه موارد مشکوک به اولین شبکه دامپزشکی اطلاع رسانی شود. اطلاعات کامل این پروتکل درمانی تب سه روزه اعلامی سازمان دامپزشکی کشور در پرتال دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی جهت استفاده همگان موجود است.
لازم به ذکر است تب بی‌دوام گاوی (Bovine Ephemeral Fever) یا تب سه روزه یک بیماری ویروسی در گاو است. بیماری به دلیل نقصان اساسی در سلامت دام کاهش تولید در گله‌های شیری جلوگیری از نقل و انتقال و اختلال در بازار خرید و فروش دارای اهمیت اقتصادی زیادی است و عامل زمان بر‌ای اطلاع رسانی از نظر همه گیری‌شناسی، پیشگیری و کنترل بیماری به منظور جلوگیری از ضررهای اقتصادی بسیار مهم است. شواهد همه گیری‌شناسی نشان می‌دهد که ویروس از طریق نیش حشرات گسترش می‌یابد. حشرات می‌توانند عفونت را در طی یک هفته بعد از خونخواری از دام‌های آلوده منتقل کنند. ویروس در کشتارگاه وجود دارد، ولی اگر مراحل پیش سرد و جمود نعشی به نحو صحیح تحت نظارت دامپزشک مسئول فنی واحد انجام گیرد، گوشت نمی‌تواند یک منبع خطر برای انتقال بیماری باشد. همه گیری تب سه روزه در تابستان بروز می‌کنند و با شروع فصل سرد، این همه گیری ها به نحو چشمگیری کاهش یا ناپدید می‌شوند. حیوانات آلوده پاسخ خوبی به داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و تزریق کلسیم می‌دهند. گاوهای آلوده به ویروس طیف گسترده‌ای از نشانه‌های درمانگاهی را نشان می‌دهند که گا‌ها با مرگ همراه است. بهترین درمان پیشگیری است که با استفاده از واکسن میسر است.
شروع درمان معقول در اوایل بیماری اثر بخشی خوبی دارد. در ابتدا باید برای دام های مبتلا شرایط کامل استراحت در طول دوره حاد بیماری و نقاهت فراهم کرد. پروتکل درمانی تب سه روزه در دو بخش عمده صورت می‌گیرد:
درمان علامتی: تسکین دهنده عضلانی با ترکیبات ضد التهابی غیر استروئیدی بدون اینکه بر روی گسترش سیر بیماری تاثیر بگذارند منجر به فروکش و بهبودی علایم بیماری می‌شوند. سه نوع ضد التهاب غیر استروئیدی شامل: فنیل بوتازون، فلونیکسین مگلومین و کتوبروفن توصیه می‌شود. درمان حمایتی دامهای زمینگیر شده با بورگلوکونات کلسیم (به شیوه وریدی و زیر جلدی) باعث رفع علایم هیپوکلیسمی شده و نهایتًا موجب بلند شدن دام زمین گیر می‌شود. در درمان هیپوکلیسمی ناشی از BEF بایستی مقوله ایجاد سمیت ناشی از کلسیم در دام هیپرترمی را مد نظر داشت. به دلیل اینکه در گاوهای توکسمیک حساسیت بالایی نسبت به تزریق داخل وریدی کلسیم بروگلوکنات وجود دارد و ممکن است منجر به مرگ دام شود، از این رو به تزریق زیرجلدی یا داخل پرده صفاقی توصیه می‌شود. اما اگر تصمیم به تزریق داخل وریدی توسط کلینیسین اتخاذ شد، باید مونیتورینگ و نظارت بر روی سیستم قلبی عروقی به صورت دقیق و به فواصل کوتاه مدت انجام پذیرد. اگر در طی زمان تزریق هر گونه آریتمی و تاکی کاردیا به وجود آمد درمان باید متوقف شود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آشنا
|
-
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
0
0
با سلام
احتراما از دقت نظر و حساسيت همكار عزيزمان جناب آقاي دكتر ثقليني كمال تشكر را دارم اما اميدوارم كه نيت ايشان از بزرگ نمايي اينگونه مسائل(كه قطعا مجموعه دامپزشكي استان و رييس فرهيخته اداره مديريت بيماري هاي دامي در اطلاع و آماده باش هستند) صرفا دلسوزي باشد نه مسائل شخصي با اداره كل دامپزشكي استان، چرا كه خود ايشان نيز اذعان دارند كه منبع خبر مجموعه سازمان دامپزشكي است!!!!
دوست
|
-
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
0
0
با سلام
رییس محترم شورای نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی جناب آقای دکتر ثقلینی؛
شما بهتر است به جای بهره گیری از توصیه های برخی به ظاهر اصحاب رسانه مغرض که قصدی جز تخریب شما ندارند، و دخالت در امور اجرایی دامپزشکی که پر واضح وظیفه اداره کل دامپزشکی استان می باشد، تلاش خود را در جهت بهبود وضعیت اجتماعی و معیشتی فارغ التحصیلان و بخش خصوصی دامپزشکی استان که وظیفه اصلی شماست به کار گیرید.
این را نیز مسلم بدانید که اطلاعات کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان بدلیل ارتباط تنگاتنگ با شبکه های دامپزشکی شهرستانها بسیار دقیقتر و به روز تر از شما است چراکه این وظیفه آنان بوده و از دخالت در امور دیگر اجتناب می ورزند تا وظیفه خود را بدرستی انجام دهند.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
0
0
با سلام
......یکبار بدون هیچ گونه رفرنس می فرمایید تا ثانیه های آخر در مزارع پرورش قزل آلا دارو مصرف می شود و حالا هم تب سه روزه. شما اگر واقعا می خواهین نام نیکی از خود به جا بذارین لطف کنین پیگیر کارها و حق و حقوق اعضا نظام باشین بقیه، کار خودشونو بلد هستن.- دلسوز
نظر شما
ادامه