کد خبر: ۱۴۰۸۶

حکیم مهر - سازمان دامپزشکی در حالی به تازگی مجوز فروش شیر فله را در مراکز عرضه صادر کرد که پیش از این فعالان صنعت لبنیات و بسیاری از کارشناسان مخالفت خود را با چنین کاری اعلام کرده بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان دامپزشکی در اقدامی غیرمنتظره معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی از ابلاغ دستورالعمل عرضه فله‌ای شیرخام سالم خبر داد و گفت که براساس این دستورالعمل تنها به دامداری‌ها و مراکز دارای شرایط مجوز داده می‌شود و قرار نیست همه دامداری‌های کشور شیر فله‌ای توزیع کنند.

در همین حال محسن مشکات، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی نیز اعلام کرد که پیش از این اتحادیه مرکزی دامداران پیشنهاد داده بود تا عرضه شیر فله‌ای خام در استان خراسان رضوی به صورت آزمایشی اجرا شود که سازمان دامپزشکی از چند ماه گذشته با اجرای آن موافقت کرد اما برخی از دامداری‌ها در کشور در پی این اقدام برخلاف قانون و بدون داشتن شرایط بهداشتی به عرضه فله‌ای شیر خام پرداختند.

اما مجوز فروش شیر فله در حالی صادر شده که انجمن صنایع لبنی مخالفت شدید خود را با فروش فله‌ای شیرخام اعلام کرده است و وزارت بهداشت نیز با این کار موافق نیست. انجمن صنایع لبنی اعلام کرده که با شروع فروش شیر فله در مراکز عرضه باید شاهد گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باشیم و مسئولیت اصلی در این زمینه متوجه سازمان دامپزشکی و وزارت جهادکشاورزی خواهد بود.

سال گذشته نیز دبیر انجمن گاوداران استان تهران از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با عرضه شیر تولیدی دامدارای‌ها به صورت باز در مراکز سطح شهر خبر داد.

دبیر انجمن گاوداران استان تهران از تشکیل کمیته‌ای برای خرید تضمینی شیرخام خبر داد و گفت با توجه به اینکه شیرخام مازاد مصرف روی دست دامداران مانده طبق مجوز وزارت بهداشت و وزارت تجارت از این پس شیر تولیدی دامدارای‌ها به صورت باز در مراکز سطح شهر فروخته می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح شد که طبق قانون استاندارد عرضه شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی به صورت فله‌ای در بازار غیرقانونی است.

در همین حال رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه نظارت بر کیفیت و استاندارد شیرخام بر عهده سازمان دامپزشکی و وزارت جهادکشاورزی است، گفت: پس از بررسی‌های لازم نظر خود را درباره صدور مجوز عرضه شیر فله در بازار اعلام می‌کنیم.

نظام‌الدین برزگری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در جریان جزئیات صدور مجوز فروش شیر فله از سوی سازمان دامپزشکی نیستم، افزود: باید از سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه سوال شود که به چه دلیل چنین مجوزی را صادر کرده‌اند.

او با بیان اینکه از نظر قانونی نظارت بر کیفیت و استاندارد شیرخام بر عهده سازمان استاندارد نیست، گفت: البته سازمان استاندارد پس از بررسی‌های لازم در این باره هفته آینده نظر خود را درباره تبعات ناشی از صدور مجوز فروش شیر فله اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اواخر آبان سال گذشته فریدون بلغاری، مدیرکل وقت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفته بود که شیرخام و کلیه فرآورده‌های لبنی اجازه عرضه در بازار را به صورت فله‌ای ندارند. ضمن اینکه این موضوع فقط شامل حال لبنیات نمی‌شود بلکه عرضه فله‌ای بسیاری دیگر از مواد غذایی نیز ممنوع و غیراستاندارد است.

به گفته فریدون بلغاری سازمان استاندارد تنها اجازه داده که ماست‌بندیها در حوزه جغرافیایی خود به صورت محدود فعالیت کنند و تازه همین ماست بندیها نیز نمی‌توانند خارج از محل خود کار کنند.

 

خبر مرتبط :

دکتر مشکوة : سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله مخالف است

برچسب ها: شیر، لبنیات، فله،
نظر شما
ادامه