کد خبر: ۱۴۱۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
حکیم مهر - مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی ایران با اشاره به اینکه در هر صنف و صنعتی همواره تعدادی متخلف وجود دارد که باید با آنها برخورد شود، گفت: حدود 300 واحد تولید فراورده‌های پروتئینی در کشور فعالیت می‌کنند که در بین آنها خطاکار نیز وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، محمد موسوی درباره تخلفات رخ داده در تولید فراورده‌های پروتئینی غیراستاندارد به ویژه سوسیس و کالباس عنوان کرد: ما به عنوان شرکت تعاونی تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی ایران از برخی از تخلفات در شهرستان‌ها اطلاع داشتیم و این موارد را به سازمان استاندارد انتقال دادیم تا با این دسته از واحدها برخورد شود. البته در چند سال گذشته بهبود کیفیت در تولید محصولات در اولویت تولیدکنندگان فراورده‌های پروتئینی بوده و به نظر من در این زمینه موفق هم بوده‌اند.

او با اشاره به اینکه استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس همواره از موارد مورد اختلاف بوده است، گفت: طبق قانون استاندارد استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس ممنوع است اما در این زمینه بین نهادهای مسئول مانند سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و همچنین تولیدکنندگان اختلاف نظر وجود دارد.

پیشتر نیز معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه موازی‌کاری موجود بین سه دستگاه مرتبط با حوزه فرآورده‌های پروتئینی یعنی سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی باعث شده است تا تولیدکنندگان فرآورده‌های پروتئینی تکلیف خود را درباره استفاده کردن یا نکردن از خمیر مرغ ندانند، گفته بود: به عنوان مثال سازمان استاندارد استفاده از خمیر مرغ را در تولید فرآورده‌های پروتئینی به طور کلی ممنوع کرده است اما دو دستگاه دیگر با شرایطی این کار را بلامانع می‌دانند که این باعث سردرگمی تولیدکنندگان شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی ایران در همین زمینه گفت: راهکار پیشنهادی ما این است که به تولیدکنندگان خمیر مرغ پروانه استاندارد مجزا و مستقل داده شود تا آنها یک محصول شناسنامه‌دار را تولید کنند. سپس برخورد با موارد تخلف در این حوزه راحت‌تر می‌شود چرا که تولیدکنندگان خمیر مرغ قابل شناسایی خواهند بود.

موسوی همچنین با تکذیب غیراستاندارد و بی‌کیفیت بودن گوشت‌های وارداتی از هند گفت: 9 میلیون دلار به هند به منظور واردات گوشت بوفالو از این کشور برای مصرف در صنایع پروتئینی پرداخت شده و قرار است در مجموع حدود 2400 تن گوشت از هند وارد شود که از این مقدار حدود 600 تن تاکنون وارد شده است. ضمن اینکه گوشت‌های هندی هیچگونه مشکل استانداردی و کیفیتی ندارند و روی ذبح آنها نیز نظارت لازم وجود دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی ایران درباره احتمال افزایش قیمت فراورده‌های پروتیئنی همزمان با شروع فصل پاییز نیز گفت: امسال تاکنون حدود 20 درصد افزایش قیمت داشتیم اما در تلاشیم تا در آستانه شروع فصل پاییز افزایش قیمت دیگری نداشته باشیم. البته اگر روند فعلی ادامه یابد افزایش قیمت نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به گفته موسوی گوشت خریداری شده توسط صنایع پروتئینی از کیلویی 8000 تومان در سال قبل به 12 هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است.

او با اشاره به اینکه سال قبل و امسال هیچگونه ارز مرجعی به واردات گوشت اختصاص نیافته است، افزود: اواخر سال قبل تصویب شد که به واردات گوشت ارز مبادله‌ای داده شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه حدود 30 درصد از گوشت موردنیاز صنایع پروتئینی یعنی حدود 30 هزار تن از خارج وارد می‌شود، افزود: در اوایل انقلاب سرانه مصرف فراورده‌های گوشتی حدود 300 گرم بود که این رقم هم‌اکنون به شش تا 6.5 کیلوگرم رسیده است.

به گزارش ایسنا چند سال پیش بود که انتشار گزارش اداره استاندارد تهران درباره کشف تخلفات گسترده در صنعت سوسیس و کالباس جنجال زیادی را در کشور به پا کرد و بسیاری از تولیدکنندگان فعال در این صنعت در مظان اتهام قرار گرفتند.

در شهریور سال 1388 اداره استاندارد تهران اقدام به نمونه‌برداری از 26 نمونه سوسیس و کالباس و همبرگر از مراکز عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرد و این نمونه‌ها از نظر منشا بافت گوشتی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این آزمون نشان داد که از 20 نمونه سوسیس و کالباس 18 مورد نامنطبق بودند.

موارد مردودی نشان می‌داد که تولیدکنندگان سوسیس و کالباس از چربی صفاقی (چربی موجود در دستگاه گوارش و لابه‌لای روده‌ها)، غضروف شفاف مربوط به دستگاه تنفسی و ریه، عروق، رگ و اعصاب و بافت پیوندی (پوست رگ و پی و چربی ضایعات گوشتی) در تولید محصولات خود استفاده کرده بودند. این در حالی بود که این بافت‌ها عضله نیستند و تولیدکنندگان طبق استاندارد ملی مجاز به استفاده از این بخش از لاشه دام در تولید فرآورده‌های گوشتی نیستند.

بعدا در سال 1390 نیز بار دیگر یکی از مدیران سازمان استاندارد از کشف موارد تازه‌ای تخلف در صنعت سوسیس و کالباس خبر داده و گفت که استفاده از خمیر مرغ در تولید انواع فرآورده‌های گوشتی ممنوع شده است.

به گفته مهدی جعفری تقریبا تا آن زمان در تولید انواع فرآورده‌های گوشتی مانند همبرگر، ژامبون، کباب لقمه و ناگت مرغ از خمیر مرغ استفاده می‌شد که به دلیل مورد قبول نبودن استاندارد این محصول، این استاندارد مورد تجدید‌نظر قرار گرفت و قرار شد استفاده از خمیر مرغ در تولید انواع فرآورده‌های گوشتی ممنوع شود. همچنین قرار شد از آن پس خمیرمرغ تنها در تولید خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار گیرد.

در سال جاری نیز تاکنون چند مرتبه اداره کل استاندارد استان تهران از کشف تخلفات تازه‌ای در برخی از واحدهای تولید سوسیس و کالباس خبر داده که این عمده این تخلفات نیز مربوط به نقص در زمینه بافت شناسی بوده است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
0
0
جناب آقای موسوی ، لطفاً توجه فرمایید که:
اولاً : فرمودید که در هر صنف و صنعتی همواره تعدادی متخلف وجود دارد ولی باید می فرمودید که در این صنعت فقط تعدادی درستکار وجود دارد و ...
دوماً: اگر گوشتهای هندی هیچ مشکلی ندارند پس چرا اجازه مصرف خانوار ندارند؟ فراموش نکنید که اگر همین حالا گوشتهای هندی شما را به روش هضم پپسین آزمایش کنیم ، آلودگی خفیف با سارکوسیست حتمی است! پس مشکل دارند
سوماً : این همه خمیر مرغ تولیدی را فقط کارخانچات سوسیس و کالباس بصورت قاچاق مصرف میکنند و استفاده از انها برای مصرف خوراک دام بصورت منجمد بسیار مضحک و خنده دار است.
dvm
|
-
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
0
0
خیالتان راحت .دکتر م معاون محترم بر مجوزهای صادره نظارت کامل داشته و تا درب منزل شما انها را رصد میکند
نظر شما
ادامه