کد خبر: ۱۴۱۶۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی البرز - مازندران - گناباد و کرمانشاه

 

تقدیر معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری از مدیر کل دامپزشکی استان البرز

هادی ذاکری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری از دکتر برایی نژاد مدیر کل دامپزشکی استان البرز با اهداء لوح سپاس تقدیر و تشکر نمود.

بخشی از متن این تقدیر نامه به شرح ذیل می باشد:
خدمتگذاری افتخار بزرگی است که پروردگار متعال آن را بر عهده کسانی قرار داده که با عمل خالصانه خویش در مسیر گره گشایی از امور مردم گام بر می دارند و کیفیت خدمات ارائه شده توسط دستگاههای دولتی به عنوان یکی از شاخصه های اصلی سنجش کارآمدی، رشد و توسعه نظام تلقی و موجب افزایش اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی و اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی می گردد.

 
----------------------------------------
 
 
برای اولین بار در استان مازندران صورت گرفت:
انجام نمونه برداری طرح باقیمانده دارو، سموم و فلزات سنگین در ماهیان گرمابی پرورشی
 
اداره کل دامپزشکی استان مازندران در راستای وظایف محوله برای اولین بار اقدام به اجرای طرح ملی نمونه برداری و پایش باقیمانده دارو، سموم و فلزات سنگین در ماهیان پرورشی گرمابی نموده است .
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران اعلام کرد سازمان دامپزشکی کشور در راستای وظایف محوله برای اولین بار اقدام به اجرای طرح ملی نمونه برداری و پایش باقیمانده دارو، سموم و فلزات سنگین در ماهیان پرورشی گرمابی نموده است  و  در همین راستا کارشناسان اداره نظارت بر بهداشت عمومی این اداره کل در شهریور ماه سال جاری نسبت به اخذ 600 نمونه ماهی گرمابی شامل (کپور، فیتوفاک، امور) از مزارع فعال استان اقدام نموده اند . دکتر مختاری هدف از اجرای این طرح را اطلاع از چگونگی وضعیت پرورش ماهیان گرمابی استان، مصرف دارو و تاثیرات اکولوژیک  و مدیریتی بر فراورده های خام دامی و مقدار باقیمانده دارو ها شامل گروهای مختلف انتی بیوتیکی ، سموم کشاورزی و دامی و فلزات سنگین در مواد غذایی با منشا  دامی  اعلام و ضمن هشدار به تولید کنندگان مبنی بر رعایت اصول امنیت زیستی(بیوسکوریتی) در مزارع پرورشی  و عدم استفاده از داروها و مواد شیمیایی و سموم ، از آنان خواست تا با اخذ مشاوره و راهنمایی لازم دامپزشکان از مصرف خودسرانه و بی رویه دارو و مواد شیمیایی در مزارع پرورشی خودداری نموده و در صورت مصرف دارو ، دوره  پرهیز از صید و مصرف مواد غذایی را رعایت نمایند.مختاری تشریح کرد که داروهای مورد مصرف در حیوانات بیمار دارای نیمه عمر ماندگاری در گوشت انان بوده و می توانند از طریق مصرف فراورده غذایی با منشا دامی به مصرف کننده منتقل شده و موجب مقاومت دارویی در بدن انسان گردند از همین رو هر دارو دارای زمان و دوره پرهیز مشخصی می باشد که لازم است از سوی تولید کنندگان رعایت گردد و تولید کنندگان از عرضه محصولات قبل از دوره مذکور به بازار مصرف خودداری نمایند.
لازم به ذکر است استفاده از سموم کشاورزی و ورود آنها به مزارع پرورش ماهی و ابهای زیرزمینی ضمن تهدید سرمایه های دامی موجب باقیماندن آن در فراورده های خام دامی و تهدید سلامت مصرف کنندگان می شود لذا انتخاب مکان مناسب برای اجرای طرحهای پرورشی دام و طیور و آبزیان و نیز رعایت اصول قرنطینه ای نقش مهمی در کاهش باقیمانده دارویی در فراورده های غذایی با منشا  دامی و تامین غذای سالم خواهد داشت .
 
-----------------------------------------------
 
 

اتلاف سگ های ولگرد در شهرستان گناباد

به گزارش روابط عمومی  شبکه دامپزشکی  شهرستان گناباد  سومین جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در شهریور ماه 1392و با حضور اعضای کارگروه در محل شهرداری گناباد تشکیل گردید.
دراین جلسه که با حضور شبکه دامپزشکی به عنوان یکی از اعضا کارگروه تشکیل شد  موانع اجرا وراهکا رهای مبارزه جدی تر با  معضل سگهای ولگرد و حیوانات مزاحم بررسی  و مواردی جهت اجرا به تصویب رسید.
بنا براین گزارش طی  پنج ماهه ابتدای سال جاری  تعداد 171قلاده سگ ولگرد و بدون صاحب در سطح شهرستان گناباد معدوم گردیده است .
لازم به ذکر است مطابق قانون هزینه اجرای عملیات معدوم سازی توسط شهرداریهاودهیاریها  تامین میگردد .
 
-------------------------------------------
 
 
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه مطرح کرد
مایه‌کوبی بیش از 105 هزار رأس دام در کرمانشاه
 
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: عملیات مایه‌کوبی علیه بیماری تب‌برفکی در کرمانشاه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در پایان این عملیات، بیش از 105 هزار رأس از دام‌های سنگین علیه این بیماری ایمن شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، نادر پرور با اشاره به اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور برای پیشگیری از بیماری تب برفکی، گفت: عملیات مایه‌کوبی از 16 شهریور ماه سال‌جاری به‌مدت 20 روز کاری علیه بیماری تب‌برفکی مرحله اول با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی در قالب 60 اکیپ آغاز شده است.
وی ادامه داد: این کار در جمعیت دامی استان کرمانشاه (گاو و گوساله) اعم از صنعتی، نیمه‌صنعتی، گاوداری روستایی، عشایری و پرواربندی‌ها به‌صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.
به گفته این مقام مسئول، پیش‌بینی می‌شود در پایان این عملیات، بیش از 105 هزار رأس از دام‌های سنگین استان کرمانشاه علیه این بیماری ایمن شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه بیماری تب‌برفکی را یک بیماری شدیدا واگیر و ویروسی دامی دانست که تمام دام‌های اهلی و زوج سم را درگیر می‌کند، اما گاو و گوساله بیشترین حساسیت را به این بیماری دارند و در صورت بروز بیماری می‌تواند خسارات و تلفات شدیدی را به جمعیت دامی کشور وارد کند.
پرور در خصوص تلفات این بیماری در جمعیت دامی تصریح کرد: تلفات در دام خصوصا در دام‌های جوان بروز می‌کند و در دام‌های بالغ باعث کاهش تولید شیر، کاهش شدید وزن، سقط جنین و ...  می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در صورت عدم پیشگیری به‌موقع بیماری، با توجه به زمین‌گیر شدن دام، طولانی بودن روند درمان و برگشت دیرهنگام دام به حالت طبیعی از نظر اقتصادی هزینه‌های گزافی را به دامداران و منابع مالی استان کرمانشاه تحمیل می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در راستای برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور و با برنامه منسجم و هدف‌مندی که در زمینه پیشگیری از بیماری تب‌برفکی توسط دامپزشکی استان در حال انجام است، تاکنون مورد حادی از این بیماری مشاهده و گزارش نشده است.
وی همچنین از دامداران و روستاییان خواست به‌منظور ایمنی دام‌ها در مقابل بیماری تب‌برفکی، کاهش تلفات دام‌ها در اثر بیماری ذکر شده، ارتقاء کیفیت تولیدات دامی و ... همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند.
پرور در مورد خرید گوشت و فرآورده‌های خام دامی عرضه شده در معابر و مکان‌های غیرمجاز هشدار داد و اعلام کرد: شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌های مجاز زیر نظارت بازرسان دامپزشکی تهیه کنند.
نظر شما
ادامه