کد خبر: ۱۴۱۶۶
حکیم مهر - معاون تحقیقات و فناوری انستیتوپاستور ایران گفت: در سالهای اخیر و با راه اندازی بخش های تخصصی در مراکز انیستیتوپاستور، تشخیص سریع بیماریهای مشترک میان انسان ودام در کشور پیشرفت و روند آن روبه ارتقاء بوده است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، فرشته شاهچراغی در همایش شناخت بیماری " بوتولیسم" درمحل پژوهشکده انیستیوپاستورشمال کشورشعبه آمل افزود: هم اکنون همه نمونه های آزمایشی ارسال از موارد مشکوک به ابتلاء افراد به بیماریهای مشترک با دام در آزمایشگاه مرجع کشور در کوتاه ترین زمان حداقل درکمتردو تا سه روز قابل تشخیص است واین درحالی بود که در سالهای گذشته این روند حداقل با ارسال نمونه ها به خارج از کشور فرایند زمانی حدود دوماهه را طی می کرد.
 
وی ادامه داد: هنوز برخی از شعبه ها ومراکز درمانی استانهای کشور قدرت تشخیص نوع دقیق بیماری مشترک میان انسان ودام را ندارند و با ارسال نمونه ها به آزمایشگاه مرجع کشور درتهران، نتایج آن در کوتاه ترین زمان اطلاع داده می شود.
 
معاون تحقیقات و فناوری انستیتوپاستور ایران، با بیان اینکه تاکنون بیش از 600نوع بیماری مشترک میان انسان ودام شناسایی شده است، تصریح کرد: کشورمان در تشخیص ، پیشگیری وحتی درمان تعدادی از بیماریهای شایع میان انسان و دام در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است.
 
شاهچراغی، همچنین با اشاره به اینکه برگزاری همایش شناخت بیماری " بوتولیسم" در پژوهشکده انیستیوپاستورشمال کشورشعبه آمل را با توجه به کم اطلاعی شهروندان استانهای شمالی از این نوع بیماری قابل دسترس همگان مهم دانست و افزود: مصرف غذاهای کنسروی ویا حتی لبینات فله و خام محلی بدون رعایت موارد بهداشتی در انتقال سریع فرد مصرف کننده تاثیرزیادی دارد وثابت شده است.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه پزشکان در مواجهه با بیماران مبتلا به بیماری بوتولیسم در تشخیص دچار اشتباه می شوند و برگزاری این دوره های با هدف کاهش خطاهای تشخیصی است.
 
پژوهشکده انستیتو پاستور شعبه آمل تنها پژوهشکده استانهای شمالی کشور " اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و سمنان" است، که در شش بخش حوزه پژوهش، تولید، ارائه خدمات تشخیصی تخصصی، آموزشی، مرکز رشد و رایانش زیستی فعالیت می کند.
 
نظر شما
ادامه