کد خبر: ۱۴۱۹۹

حکیم مهر - دامپزشک مرکز بازپروری پارک پردیسان گفت: مرکز بازپروری پردیسان تا رسیدن به یک مرکز استاندارد فاصله ی زیادی دارد.
دکتر معماریان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب که مراکز بازپروری در نکات زیست محیطی بسیار مهم هستند گفت: بازپروری نه باغ وحش است و نه جایی برای نگه داری حیوانات در واقع مراکز بازپروری مکانی است که به حیات وحش آسیب دیده کمک می کند تا به طبیعت برگردند و برای حیواناتی که نمی توانند به طبیعت برگردند یک جایگاه خاص تعریف شود و یا در صورت امکان بعد از تیمار شدن به باغ وحش منتقل شوند.

وی با بیان این که پردیسان تا رسیدن به یک مرکز بازپروری استاندارد فاصله دارد اظهار داشت: در حال حاضر در کشور مرکز بازپروری مناسب نداریم و پردیسان می تواند به عنوان اولین مرکز باشد اما تا رسیدن به این هدف خیلی جای کار دارد، بسیاری از موارد باید تغییر کند و یک سری از جایگاه ها باید تغییر کند، این در حالیست که در حال حاضر امکانات لازم و اصولی برای نگهداری حیوانات را نداریم.

دامپزشکی مرکز بازپروری پردیسان با اشاره به اهمیت مرکز بازپروری در برگشت دوباره حیوان به طبیعت افزود: ما نیاز به جایگاه های استانداردی برای نگه داری حیوانات داریم تا بعد از تیمار شدن به طبیعت برگردند به عنوان مثال جایگاه حیوانات باید از دید عموم دور باشد و همچنین غذادهی از جاهای خاص صورت گیرد که به انسان عادت نکند.

وی با اشاره به پرندگان شکاری به عنوان بیشتر مراجعه به مرکز ادامه داد: با توجه به این که این پرنده قرار است دوباره به طبیعت برگردد، پس باید جایگاه مشخصی داشته باشد شرایط تغذیه و حتی تمرین برای پرواز باید در شرایط جایگاه خاص صورت پذیرد تا خیلی اصولی رها شود و به طبیعت برگردد، اما موفقیت این کار مستلزم این نکته است که در وهله اول این جا به عنوان یک مرکز بازپروری تعریف شود.

دکتر معماریان به اشاره به این که 2 نکته در امر رهاسازی مهم است گفت: اول این که قبل از رهاسازی هیچ ارتباطی بین انسان و حیوان نباشد تا به انسان عادت نکند که ما سعی می کنیم این ارتباط به وجود نیاید و دوم این که حیوانات را بعد از رهایی ردیابی کنیم یعنی این که با اتصال فرستنده ای به آن ها از درصد موفقیت رهاسازی مطلع شویم البته مورد دوم نیاز به اعتبار دارد که در حال حاضر امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به این که به دلیل این که جایگاه مناسب نداریم ، کار رهاسازی سخت و دشوار است عنوان کرد: اما در حال حاضر حیوانات بسیاری از جمله گرگ و خرس و انواع پرنده شکاری به پردیسان منتقل می شوند و ما روی آن ها کار می کنیم.

به عنوان مثال در فصل بهار خیلی اتفاق می افتد که شکارچیان مادر خرس ها را می کشند و توله آن ها رها می شود و یا بعضاً می فروشند، 2 سال پیش 2 توله خرس به اینجا منتقل شد که یکی از آن ها را دندان هایش را چیده بودند و ما به طور دستی آن را تغذیه کردیم و بزرگ کردیم و در حال حاضر نیز یک توله خرس از استان چهارمحال بختیاری به پردیسان آمده که همین وضعیت برایش پیش آمده است.

دکتر معماریان ادامه داد: در طول سال گونه های مختلفی به این مرکز منتقل می شوند در صورتی که پردیسان یک مرکز بازپروری اصولی باشد اگر گونه ای نتواند به طبیعت برگردد در صورتی که حیوان در شرایط خاص نگه داری شود حیوان می تواند زاد آوری داشته باشد و بعد نتاژ آن را در طبیعت آزاد کنیم پس در صورت استاندارد بودن مرکزی برای تولید و تکثیر حیات وحش باشد.

دکتر معماریان در پایان خاطر نشان کرد: البته طی سال های گذشته مرکز از لحاظ امکانات دامپزشکی پیشرفت خوبی داشته به طوری که ماه اکنون دستگاه رادیولوژی و سونوگرافی داریم و اقدامات اولیه دامپزشکی را هم می توانیم انجام دهیم اما همچنان تا یک مرکز بازپروری مطلوب فاصله داریم.

 

نظر شما
ادامه