کد خبر: ۱۴۲۰۸
حکیم مهر -

وزیر بهداشت با اشاره به اتفاقات جلسه اخیر دولت و احساس مسئولیت برخی وزرا در قبال حوزه بهداشت و درمان، گفت: دولت به بحث سلامت حساس است.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تکریم و معارفه معاون بهداشتی، ضمن تشکر از خدمات دکتر فاطمه رخشانی در وزارت بهداشت، گفت: محور برنامه‌هایی که به مجلس ارائه کردم، مراقبت‌های اولیه بهداشتی است. در بدو کار دکتر سیاری نیز تقاضایم از ایشان توجه به این مقوله است.

وی افزود: دولت تقریبا در اوایل ماه دوم فعالیت خود است. شما نیز تا اندازه‌ای با مشکلات دولت آشنا هستید. کار بسیار سخت است. شرایط امروز به لحاظ اقتصادی و محدودیت‌های بین‌المللی شرایط خاصی است.

وزیر بهداشت به جلسه اخیر هیات دولت اشاره کرد و گفت: در این جلسه اتفاقاتی افتاد که خوشحال شدم. در جلسه اخیر دولت اولین کسی که کنارم نشست، وزیر نفت بود که با چشمانی اشکبار به من گفت که فکرش مشغول بخش بهداشت و درمان است و اینکه چه کار می‌تواند برای این بخش انجام دهد و پس از آن رییس بانک مرکزی راجع به دارو صحبت کردند و همراهی‌هایی داشتند وزیر ارشاد نیز به قم رفته بودند و از قول مراجع فرمایشاتی داشتند. وزیر اطلاعات نیز در مورد کمک‌هایی که می‌تواند در امر قاچاق و دارو به ما داشته باشند، صحبت‌هایی داشت این موارد برایم جالب بود. در مجموع اکنون دولت به بحث سلامت حساس است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به برخی نگاه‌های نادرست به جامعه پزشکی، ادامه داد: به دلیل جو موجود، ممکن است برخی رفتارهای نادرست به کل جامعه پزشکی تعمیم یابد. البته نگاه مجلس شورای اسلامی به مقوله بهداشت، نگاهی مثبتی است و اکنون آزاداندیشی را در کمیسیون بهداشت مجلس مشاهده می‌کنیم باید از این فرصت استفاده کرد.

وی ادامه داد: خواسته ما آن است که دکتر سیاری تلاش کنند تا به دور از شتاب‌زدگی، احساس و آرمانگرایی، تعریف درستی از نظام سلامت ارائه دهند. حتما باید در این زمینه مطالعه و از اندیشمندان استفاده شود. البته نباید زمان را از دست داد. اگر قرار است نظام شبکه با ساختار قبلی ادامه فعالیت داشته باشد، باید به سرعت به سمت غبار‌زدایی از شبکه‌ حرکت کرده و سیستم ارتقا را برای بهورزان تعریف کنیم. همچنین پس از آن باید به سطوح بعدی خدمات یعنی سطوح دوم و سوم پرداخته شود.

وزیر بهداشت گفت: اگر فکر می‌کنیم در گذشته تصمیمات اشتباهی گرفته شده، باید به آنها اعتراف کنیم و در میدان‌های اشتباه غلطی بازی نکنیم. لازم است برای هر یک قرانی که خرج می‌کنیم، دلیل داشته باشیم. هزینه‌های سلامت مردم در یکی دو دهه گذشته بسیار افزایش یافته است. بر این اساس اگر به پیشگیری توجه نکنیم، مشخص است که چه اتفاقی خواهد افتاد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: مبنای برنامه‌هایی که به مجلس ارائه کردم، پیشگیری است. اکنون هم در حال مطالعه هستم و از حضور اندیشمندان استفاده می‌کنم تا در جلسات تصمیم‌ساز اشتباه نکنم. به این موضوع اعتقاد دارم و انتخاب مدیرانم نیز در جهت کمک به عملیاتی شدن این فکر است.

وی همچنین به حضور دکتر ایرج حریرچی در معاونت توسعه وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: دکتر حریرچی نیز کارشناس بهداشت است و علاقه داشتم ایشان را در این سمت منصوب کنم تا منابع بیشتری را به سمت پیشگیری سوق دهند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: سرفصل‌ها باید درست تعریف شود تا عملکردمان قابل دفاع باشد و آیندگان نیز سلیقه‌ای عمل نکنند. ترجیحم آن است که مبنای انتخاب‌هایم در وزارت بهداشت «توانمندی افراد» باشد. از اعتدال هم همین را درک می‌کنم، چرا که شعار دولت تدبیر و امید، «اعتدال» است. نگاه مدیرانم نباید شخصی، جناحی، گروهی و ... باشد، چرا که وزارتخانه بهداشت، وزارتخانه سیاسی نیست و وزارتخانه خدماتی است. باید افرادی در این وزارتخانه حضور یابند که به مردم خدمت می‌کنند و همچنین نگاه بهداشت محوری داشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در پایان گفت: بودجه امسال وزارت بهداشت 13 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تا اکنون 2600 میلیارد تومان آن محقق شده است. همچنین در جلسه اخیر دولت، دکتر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به من گفت که 200 میلیارد تومان اعتبار را برای وزارت بهداشت جور کرده‌اند.

 

خبر مرتبط :

معاون جدید بهداشتی وزارت بهداشت منصوب شد

 

نظر شما
ادامه