کد خبر: ۱۴۲۵۶

حکیم مهر - گربه‌های هات‌داگ‌خور شهر، چاق و چله شده و نمی‌توانند دیگر راه بروند. این حیوان‌ها در داخل سطل‌های زباله که حکم تخت پادشاهی برای‌شان دارد جا خوش کرده‌اند. زباله‌های غنی از پروتئین در شمال شهر باعث شده تمایل این حیوان‌ها به زندگی در بالای شهر بیشتر شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، پرسه گربه‌ها در شهر عادی شده و دیگر عضوی از شهر شده و  شهروندان از دیدن آنها ترسی ندارند.

وفور گربه ها در شهر به معضلی تبدیل شده و تاکنون تدبیر خاصی برای جلوگیری از زیاد شدن این حیوان در شهر نشده است.

نصب سطل‌های زباله مکانیزه نیز نتوانست جلوی دسترسی گربه های شهر به زباله‌ها را بگیرید و باز هم گربه ها در داخل این سطل‌ها در حال جولان دادن هستند و برای خودشان بزم به پا می‌کنند.

تجمع گربه ها در داخل سطل‌های زباله باعث ترس شهروندان می شود هنگامی که افراد کیسه زباله را داخل سطل می اندازند به یک باره گربه ها به بیرون می‌پرند و در برخی از موارد به صورت شهروندان چنگ می‌زنند.

سطل‌های زباله حکم تخت پادشاهی برای گربه ها دارند و تمام امکانات رفاهی هم برای آنها فراهم است.

بر اساس این گزارش، مطالعاتی در خصوص گربه های شهر انجام شده و در خصوص سرشماری و نحوه کنترل جمعیت آنها نیز مطالعات صورت گرفته به گونه ای که حتی سازمان شهرداری‌های وزرات کشور نیز وارد عمل شده و کارگروهی تشکیل داده تا بتوانند برای رفع معضل گربه ها کاری کند.

همچنین سرشماری کانون های گربه خیر انجام شده و مشخص شده گربه ها بیشتر در نقاط آلوده به زباله، مقابل رستوران ها و فست و فود فروشی ها هستند.

گربه ها در مناطق شمال شهر که دورریز پروتینی بیشتر است  تمایل به زندگی بیشتری دارند.

البته سرشماری انجام شده و این سرشماری بر اساس مدل سازی است و به عدد تقریبی می رسند.

زاد ولد گربه ها در شهر زیاد است در هر دوره که حدود 3 تا 4 ماه است 4 تا 7 بچه به دنیا می آورند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته قرار است کانون های زباله مدیریت شود تا تعداد گربه ها کمتر و همچنین با دادن سم‌های زاد و ولد آنها نیز کمتر شود.

ذائقه گربه های شهر تغییر کرده و برخی از آنها هات داگ و پیتزا می خورند و در رستوران های سر راهی نیز اضافات غذاها را می‌خورند و همین امر باعث شده که برخی از گربه های شهر چاق و چله شوند به گونه ای که حتی نمی توانند راه بروند.

قبلا گربه ها از در و دیوار شهر آویزان بودند ولی در حال حاضر بسیاری از آنها به دلیل اضافه وزن ترجیح می دهند زیر ماشین ها استراحت کنند و کمتر حرکت کنند و سعی می کنند به سطل‌های زباله نیز نزدیک‌تر باشند تا راحت تر بتوانند غذای خود را تامین کنند.

نبود شبکه فاضلاب مناسب باعث شده که زباله ها به جوی های آب ریخته و همین امر باعث تجمع گربه ها می شود.

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه بخش زیادی از مشکلات کنونی زباله در شهر ریشه در رفتارهای شهروندان دارد، گفت: شهر تهران با تولید بیش از هفت هزار تن زباله در روز، نیازمند این مهم است که زباله‌هایش در ساعت‌هایی معین جمع‌آوری شده و در خارج از این ساعات، مشکلی برای جمع آوری زباله وجود نداشته باشد که نیازمند آموزش و همراهی مردم هستیم.

به گفته عبدالهی مدیریت پسماند شهر تهران اکنون در چرخه خود نسبت به گذشته رشد کیفی خوبی را داشته و سبب کاهش مشکلات در فرآیند جمع آوری، انتقال و حمل زباله شده است.

به اعتقاد معاون شهردار تهران، مدیریت شهری امروز با تمام امکانات و با برنامه ریزی‌های اصولی در راه کاهش مشکلات زباله در شهر گام بر می‌دارد و این درحالی است که تا شهروندان نخواهند و مشارکت نکنند، مشکلات زباله به طور کامل بر طرف نخواهد شد.

همچنین محمد باقر قالیباف شهردار تهران گفت: در همه جای دنیا، جمع‌آوری زباله به شکل هفتگی صورت می‌گیرد و ما در برخورد با مسئولان شهری این شهرها از این که بگوییم روزانه در برخی از نقاط شهر دو تا سه بار جمع‌آوری زباله انجام می‌دهیم، خجالت می‌کشیم؛ چرا که این مسئله بیشتر شبیه یک شوخی است تا واقعیت.

وی ادامه داد: گاهی به من این تذکر داده می‌شود که شما مردم را متوقع می‌کنید ، اما من معتقدم که این حق مردم است که از بهترین شکل از امکانات بهره ببرند، اگر مخزن زباله کثیف است و یا زباله چند روز در کنار مخزن باقی می‌ماند نشان دهنده تخلف از طرف ماست و هیچ حرفی در آن نیست.

نظر شما
ادامه