کد خبر: ۱۴۲۸۹

حکیم مهر - معاون سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل پاییز، طرح پایش این بیماری در کشور آغاز شده و تا هفته آینده ادامه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا  - محسن مشکات اظهار کرد: طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های صنعتی و بومی کشور در حال اجراست و پس از کامل شدن گزارش‌ آزمایش‌های انجام شده نتایج آن طی جلسه‌ای در اختیار دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، سازمان حفظ محیط زیست و اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مرغداری‌های گوشتی و تخم‌گذار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که برای مقابله و پیشگیری از شیوع این بیماری انجام خواهد شد ایجاد آمادگی لازم برای همکاری با دستگاه‌های مرتبط در راستای کنترل مناسب این بیماری است؛ به گونه‌ای که تشخیص و گزارش این بیماری به سرعت انجام خواهد شد تا بتوانیم ضمن شناسایی سریع کانون‌های شیوع، این بیماری را کنترل کنیم.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر که وارد تالاب‌ها و آب‌های ایران می‌شوند شیوع پیدا می‌کند؛ به گونه‌ای که آن‌ها با هم غذا شدن با طیور بومی این جمعیت را آلوده کرده و طیور بومی نیز می‌توانند خطری برای آلوده شدن طیور صنعتی باشند.

مشکات تاکید کرد: اگر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جایی گزارش شود اولین اقدام شناسایی و تحلیل به موقع و سریع این بیماری است و پس از آن مرغداری و منطقه آلوده قرنطینه می‌شود و اقدامات لازم نسبت به معدوم کردن طیور و خوراک آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ مرغداران برای پیشگیری از شیوع این بیماری در واحدهای تولیدی خود باید ارتباطات و تعاملات خود را با رعایت کامل مسائل بهداشتی و ایمنی زیستی کنترل کنند به گونه‌ای که از قرض دادن نهاده‌ها و خوراک طیور به دیگر مرغداران خودداری کنند. همچنین در رفت و آمدهای خانوادگی نیز باید مسائل بهداشتی را کاملا رعایت کنند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: از آنجاکه این بیماری می‌تواند برای انسان نیز خطرآفرین باشد و امکان شیوع آن در انسان‌ها نیز وجود دارد برای بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هیچ واکسنی استفاده نمی‌شود و در واقع در صورت شناسایی اثری از ویروسی‌های H5 و H7 عملیات قرنطینه‌ای و معدوم سازی واحد مرغداری به سرعت در دستور کار قرار می‌گیرد.

مشکات افزود:‌ اگر دیگر انواع آنفلوآنزا مانند ویروس H9 در واحد مرغداری شناسایی شود از آنجاکه این آنفلوآنزای ویژه پرندگان و برای انسان خطرآفرین نیست واکسن مورد نیاز برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته هیچ اثری از ویروس H5 و H7 مشاهده نشد اما اگر امسال در نتایج آزمایش‌ها گزارشی مبنی بر وجود این ویروس وجود داشته باشد به سرعت اقدامات لازم انجام خواهد شد.

هفته گذشته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با توجه به نزدیک شدن فصل آنفلوآنزای مرغی نسبت به شیوع و گسترش مجدد این بیماری مرگبار هشدار داد واز جامعه جهانی خواست تا مراقب هر گونه نشانه از ویروس H5 و H7 آنفلوآنزای مرغی باشند.

 

نظر شما
ادامه