کد خبر: ۱۴۳

یک متخصص بیماری‌های پوست و مو اظهار داشت: شایع‌ترین نوع ملانوم در کف دست یا بر روی ناخن ظاهر می‌شود.

دکتر زهرا حلاجی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ملانوم به یک تومور بدخیم با منشأ ملانوسیت پوست اطلاق می‌شود، ملانوسیت‌ها سلول‌هایی هستند که رنگ دانه پوست را تولید می‌کنند.

وی افزود: ملانوسیت‌ها روی پوست، خال‌ها را تشکیل می‌دهند و در صورت بدخیم شدن ایجاد ملانوم می‌کنند.

دکتر حلاجی با اشاره به علل مؤثر در بروز ملانوم‌ها گفت: عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی به ویژه ابتلای افراد درجه یک در فامیل در بروز این بیماری دخیل هستند و فرد را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بروز رنگ‌های قهوه‌ای در افرادی که حمام آفتاب می‌گیرند و دچار آفتاب سوختگی منجر به تاول می‌شوند زنگ خطری برای ایجاد ملانوم است.

وی اظهار کرد: ملانوم در هر نقطه از بدن که ملانوسیت وجود داشته باشد ممکن است بوجود بیاید مانند روی پوست، ناخن، داخل مخاط دهان و سایر نقاط مخاطی.

متخصص بیماری‌های پوست تصریح کرد: ملانوم در کف دست یا پا یا روی ناخن به شکل یک خال با اندازه بزرگ و نامنظم با رنگ‌های متفاوت مشخص می‌شود که با خال‌های معمولی متفاوت است.

وی افزود: ملانوم روی ناخن به صورت یک خط طولی قهوه‌ای ظاهر می‌شود که جهت اطمینان از نبود ملانوم نمونه برداری ضروری است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در صورتی که بیمار با تأخیر مراجعه کند و لکه را جدی نگیرد در صورت بدخیم بودن بیماری به سرعت در سایر مناطق بدن پیشرفت می‌کند.

دکتر حلاجی در پایان گفت: در صورت تشخیص به موقع ملانوم با جراحی و برداشت پوست و غدد لنفاوی اطراف آن و طی دوره درمان بیماری مداوا می‌شود.

منبع : ایسنا

نظر شما
ادامه