کد خبر: ۱۴۳۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
حکیم مهر - در حالی که گفته می‌شود مرغ‌های کشتار شده در استان تهران به فلزات سنگین آلوده است، سازمان دامپزشکی با رد این موضوع برای مرغ‌های تولید شده در سال گذشته، اعلام کرد: نتایج آزمایش‌ سلامت گوشت مرغ‌ تولید شده در امسال به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، هفته گذشته صفایی، رییس سازمان میادین تره‌بار تهران در جلسه شورای شهر گزارشی مبنی بر آلوده بودن محصولات کشاورزی از جمله گوشت مرغ به فلزات سنگینی مانند سرب و کادویم ارائه و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد اما محسن مشکوة، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی در این باره گفت: بر اساس آخرین نتایج پایش مرغ‌های تولید شده در سال گذشته، هیچ یک از نمونه‌گیری‌های انجام شده از نظر باقیمانده‌های شیمیایی بالاتر از حد مجاز نبوده‌اند و نتایج پایش فرآورده‌های خام دامی از جمله مرغ به زودی اعلام می‌شود.

وی افزود: از پنج سال گذشته تا کنون طرح پایش باقیمانده‌های شیمیایی مواد غذایی با منشاء دامی با آزمایش ‌عسل کار خود را آغاز کرد و در ادامه فرآورده‌های دامی دیگری مانند ماهی قزل‌الا، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز و... نیز در دستور کار برای آزمایش قرار گرفت.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی اظهارکرد: برای پایش باقیمانده‌های شیمیایی از جمله فلزات سنگین، هورمون‌ها، سموم وغیره، چهار آزمایشگاه و مرکز کنترل کیفی مواد غذایی در استان‌های تهران، مشهد، قزوین و ارومیه وجود دارد که هریک باقیمانده‌های خاصی را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

وی افزود: در راستای این تقیسم وظایف، آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی مشهد موظف به پایش فلزات سنگین روی فرآوده‌های خام دامی مانند مرغ شده است که نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

مشکات خاطرنشان کرد: در گزارش سازمان میادین که به شواری شهر تهران ارائه‌ شده آمده است، 47 درصد مرغ‌های کشتار شده که در این سازمان عرضه می‌شود آلوده به فلزات سنگینی مانند سرب و کادیوم هستند در حالی که آخرین گزارش آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی مشهد که هفته گذشته به سازمان دامپزشکی ارسال شد، فلزات سنگین در هیچ کدام از نمونه‌های آزمایش شده در سال گذشته بالاتر از حد مجاز نیست.

وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای موجود حد مجاز سرب در گوشت مرغ 100 PPB معادل 100 میکروگرم در هر کیلوگرم و حد مجاز کادیوم 50 PPB معادل 50 میکروگرم در هر کیلوگرم است اما با وجود این استانداردهای مناسب و آزمایش‌های دقیق هیچ یک از نمونه‌های آلوده به فلزات سنگین نبودند.

به گفته معاون سازمان دامپزشکی کشور پایش باقیمانده‌های شیمیایی فرآورده‌های خام دامی 92 در حال انجام است که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آشنا
|
-
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
0
0
کجاست دکتر آراسب عزیز تا نظراتشون را مرحمت فرمایند؟
دامپزشک
|
-
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
0
0
با توجه به نتایج اعلام شده یا دکتر مشکوه واقعیت را کتمان میکند یا سایر آلودگی ها را عنوان نمیکند ویا نمونه برداری ها ویا..............
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
0
0
نظرات آقای دکتر مشکوه با وتقعیت فاضله ی فراوان دارد بنا به دلایل عدیده از جمله :
اولا اولویت سازمان دامپزشکی کشور اعزام امدادی کارشناس برای واردات گوشت و دام زنده بوده است و به هیچ وجه برنامه پایش بر اساس دستورالعملهای کدکس الیمانتاریوس یا دستورالعمل 96-23 توسط سازمان تا حال حاضر توسط سازمان دامپزشکی کشور صورت نپذیرفته است
دوما به واسطه وجود دکتر جعفری در سازمان میادین میوه و تره بار براساس دستورالعملهای دقیق برنامه پایش بر روی مرغ انجام گرفته که نتایج آزمایشگاهی ان دال بر نا سالم بودن مرغهایی که در تهران توزیع می شود را دارد
سوما : سازمان توان انجام آزمایش برای میگوهای پرورشی را نداشته و نمنوه به کشور فرانشه ارسال می شده است و برای هیچمحصول دیگری چنین کاری بصورت سیستماتیک انجام نگرفته است
چهارما چنانچه سازمان مثلا 12 نمونه را تست کرده نمی تواند بر اساس این نتایج ادعا بر سلامت مرغها بکند
پنچما آقای دکتر مشکوه به هیچ وه صلاحیت اظهار نظر در رابطه مقررات کدکس الیمانتاروس و استانداردهای اروپایی را ندارد ایشان .......- کارشناس سازمان
نظر شما
ادامه