کد خبر: ۱۴۳۲۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - در حالی که سازمان دامپزشکی کشور اخیرا خبر از امکان صدور مجوز توزیع شیر فله‌ای در کشور داده است، وزارت بهداشت با ارسال نامه‌ای ضمن هشدار درباره مضرات آن، خواستار لغو مجوز عرضه شیر خام شد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس،‌ این نامه با امضای، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو به رئیس سازمان دامپزشکی با موضوع مشکلات مرتبط با عرضه شیر خام ارسال شده است.

سازمان دامپزشکی کشور بعد از اجرای آزمایشی عرضه شیر خام فله‌ای در استان خراسان رضوی به تازگی خبر از امکان صدور مجوز توزیع شیر فله‌ای در کل کشور داده است.

وزارت بهداشت با ارسال نامه‌ای به سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به مضرات این نوع توزیع،‌خواستار لغو آن شده است.

در نامه وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی آمده است: با توجه به تماس‌ها و پیگیری‌های متعدد معاونت‌های غذا دارو سراسر کشور و شکایت‌های واصله مردمی در خصوص مشکلات ایمنی ناشی از عرضه شیر خام بسته‌بندی شده موارد به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

1- آیا بررسی نتایج ارزیابی‌ها و پایش‌های آن سازمان درخصوص شرایط فنی و بهداشتی دامداریهای صنعتی، مراکز جمع مایکوتوکسین‌ها در شیر، تقلبات شیر خام، الزامات ایمنی، بهداشتی و قانونی را بطور کامل پوشش می‌دهد؟

2- به فرض رعایت کامل شرایط فنی و بهداشتی در مراکز بسته‌بندی شیرخام به دلیل بالا بودن نهاده‌های انرژی برای رعایت زنجیره سرد در هنگام حمل و نقل، سطوح توزیع و عرضه قطعاً الزامات ایمنی محصول در سه حلقه آخر زنجیره تولید و عرضه محصول شیرخام رعایت نخواهد شد.

3- در صورت رخداد بند 2 آیا ایمنی محصول و حد مجاز بار میکروبی از لحاظ مخاطرات بیولوژیک و به خصوص باکتریهای پاتوژن نظیر کوکسیلابرونتی ، مایکو باکتریوم‌ها (توبر کلوزیس، پاراتوبرکلوزیس، بویس)، سالمونلا، لیستریا مونورسیتوژنز، سویه‌های پاتوژن اشرشیاکلی (EHEC و....) و به خصوص توکسین‌های مقاوم به حرارت پاتوژن‌ها رعایت می‌شود؟

4- در صورت عدم رعایت زنجیره سرد به دلایل کاهش پایداری حرارتی پروتئین‌های شیر، تولید آنزیم‌های پروتئولیتیک و لیپولیتیک مقاوم به حرارت با منشاء باکتریهای سایکروفیبل و سایکروتروف امکان انجام کامل فرآیند حرارتی در زمان فرآوری، مصرف در منازل و صنوف امکان‌پذیر نبوده، لذا ضریب اطمینان حذف کامل پاتوژن‌ها بسیار پایین خواهد بود.

5- آیا شرایط و امکانات کشور ار نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و سایر مباحث مرتبط جوابگوی اجرای طرح ملی فوق می‌باشد؟

6- آیا سازمان دامپزشکی به دلیل مخاطره شدید توزیع و عرضه شیرخام بسته‌بندی شده، سلامت و ایمنی مصرف کنندگان محصول یاد شده را به طور کامل و با ضریب اطمینان صد در صد تضمین می‌نماید؟

7- در صورت بروز و شیوع مشکلات ایمنی مرتبط با عرضه شیر خام به صورت بسته‌بندی آیا اعتماد مردم نسبت به عملکرد دستگاه‌های نظارتی و ایمنی محصولات غذایی سلب نخواهد شد؟

در پایان نامه رئیس سازمان غذا و دارو خواسته است: بخشنامه شماره 92.10.33137 مورخ 1392.5.14 سازمان دامپزشکی کشور به دلایل فوق‌الذکر همچنین حفظ و ارتقاء سطح ایمنی شیر خام، پیشگیری از بروز و شیوع اپیدمی‌های ناشی از عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی مرتبط و انجام تقلبات ناشی از استفاده طیف وسیع نگهدارنده‌ها در محصول مذکور لغو شود.

رونوشت نامه وزارت بهداشت در خصوص لغو بخشنامه مربوط به عرضه شیر خام به دکتر هاشمی وزیر  بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی، نظام‌الدین برزگری ریاست سازمان ملی استاندارد ایران، خانم دکتر رخشانی معاون بهداشت، دکتر فاضلی سرپرست معاونت غذا،معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور، مهندس باکری دبیر محترم انجمن صنایع لبنی ایران ارسال شده است.

 

خبر مرتبط :

دکتر مشکوة : سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله مخالف است

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
0
0
برای ضرورت تغییر رییس سازمان دامپزشکی و مشاورین آن (معاونین و رووسای ادارت کل) ، مفاد غلط همین بخشنامه کافی است.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
0
0
آقاي دكتر مشكات بايد پاسخگوي سوالات علمي و بسيار دقيق وزارت بهداشت باشند و از موضوع طفره نروند جاي تاسف فراوان از ..............- همكار
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
0
0
پرسش ها کاملا علمی و تخصصی هستند. به احتمال قریب به یقین، سازمان دامپزشکی به آنها حتی فکر هم نکرده است. تایید و تکذیب مکرر معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی هم و سر در گمی ایشان بین بله و خیر گفتن به اجرای این طرح، خود نشانی بر ناپخته بودن آن است. در بین صاحبانظران لبنی، این طرح به ((طرح خام)) معروف شده است. اگر قرار بود گروهی با اعتبار سازمان دامپزشکی بازی کنند و آنرا نه به نیکی، که به ناسنجیده عمل کردن، بر سر زبان ها بیندازند، این طرح بسیار خوب عمل کرده است. به نظرم عمدی در مطرح کردن این طرح بوده، تا کارهای شایسته جناب دکتر دستور، در روزهای آخر دولت ایشان، به باد فنا رود. به قول فوتبالیست های تیم رقیب، بچه ها متشکریم!! (خودتان با پای خود، به سازمان و به دکتر دستور گل زدید)
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
0
0
در آستانه روز دامپزشکی ، ....برای مدیران سازمان دامپزشکی می باشد. باشد که دیگر دست از این کارهای .. بردارند. امیدوارم که {دکتر} مشکات جوابی ندهد که اوضاع را بدتر نکند
نظر شما
ادامه