کد خبر: ۱۴۳۵۰

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا به دلیل عدم دراختیار داشتن خبرنگاران آشنا به حوزه دامپزشکی با اشتباه گرفتن دو سازمان قدیمی دامپزشکی (دولتی) و نسبتاً جوان نظام دامپزشکی (غیردولتی) به انتقاد از عدم برخورد با عرضه غیرمجاز شیر فله پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، ایسنا در خبری با عنوان " چرا سازمان دامپزشکی با عرضه غیر مجاز شیر فله‌ای برخورد نمی‌کند؟

" نوشت :

در حالی‌که سازمان دامپزشکی به عنوان متولی نظارت بر بهداشت و سلامت فرآوده‌های خام دامی به این موضوع اذعان کرده که هیچ یک از واحدهای عرضه فله‌ای شیرخام، مجوز دامپزشکی را ندارند، فله‌فروشی‌ همچنان ادامه دارد و خبری از برخورد با این تخلف نیست.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پی اعتراض نسبت به عرضه شیر خام فله‌ای در کشور، سازمان دامپزشکی دستورالعملی ابلاغ کرد تا بر این اساس عرضه شیر فله‌ای که متقاضیان و علاقه‌مندانی دارد قانونی و با نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی انجام شود و تنها واحدهایی که از این سازمان مجوز اخذ می‌کنند مجاز به عرضه این محصول باشند اما این سازمان روز گذشته اعلام کرد که با وجود تصویب این دستورالعمل، هنوز به هیچ واحدی مجوز "عرضه شیر خام فله‌ای سالم" را نداده است؛ بدین معنا که آنچه اکنون در بازار عرضه می‌شود غیر قانونی است و سلامت آن مشخص نیست.

علیرغم مخالفت دامپزشکی با عرضه شیر خام فله‌ای که سال‌هاست در کشور رواج دارد و اذعان نسبت به اینکه هنوز به هیچ واحدی مجوز فروش فله‌ای شیر خام سالم داده نشده، فله‌فروشی در کشور رواج دارد و شیر خامی که سالم بودن یا نبودن آن مشخص نیست در بازار عرضه می‌شود و نظارت و برخورد با متخلفان مشاهده نمی‌شود.

مگر نه اینکه سازمان دامپزشکی ناظران بهداشتی و دامپزشکانی دارد که بر روند تولید فرآورده‌های خام دامی از جمله شیر نظارت کنند تا خیال مصرف‌کننده از رعایت بهداشت تولیدکنندگان و سلامت محصول نهایی راحت باشد، پس جای این نظارت کجاست؟

محسن مشکات - معاون سازمان دامپزشکی - در این باره به ایسنا گفت: این سازمان نمی‌تواند خود با متخلفان برخورد کند و پس از اجرای این دستورالعمل سازمان دامپزشکی به کمک نیروی انتظامی با متخلفان در سراسر کشور برخورد خواهد کرد.

درصورتیکه سلامت مصرف‌کنندگان شوخی‌بردار نیست و نمی‌توان نظارت آن را به آینده‌ای که مشخص نیست کی فرا می‌رسد، موکول کرد چرا که بیماری‌های خطرناکی مانند سل و بروسلوز وجود دارد که بین انسان و دام مشترک است و می‌تواند از این طریق در کشور شیوع یابد لذا سازمان دامپزشکی به عنوان تامین‌کننده امنیت بهداشتی و سلامت غذایی جامعه وظیفه دارد ضمن شناسایی متخلفان با آن‌ها برخورد کند چرا که مشخص نیست این عرضه‌کنند‌گان با کدام مجوز و با رعایت کدام شرایط و استانداردهای بهداشتی شیر و سایر فرآورده‌های لبنی را در بازار عرضه می‌کنند؟

سازمان دامپزشکی دستگاه نظارتی که علی‌اکبر ناطق نوری آبان ماه سال 76 قانون تاسیسش را امضا کرد، وظایف بسیاری را برعهده گرفت تا شاید خلا‌ء‌های گذشته جبران شود. یکی از وظایف این سازمان تازه تاسیس نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی در فرآیند تولید تا عرضه است اما این نظارت به گفته بسیاری از مسئولان کافی نیست و باید بیشتر شود.

 

این در حالی است که حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، در سال 76 قانون تأسیس نظام دامپزشکی را امضاء نمود که ارتباطی با وظایف سازمان دامپزشکی به عنوان یک سازمان قدیمی و دولتی ندارد.

 

خبر مرتبط :

دکتر مشکوة : سازمان دامپزشکی با عرضه شیر فله مخالف است

نظر شما
ادامه