کد خبر: ۱۴۳۵۵
حکیم مهر - از آنجا که سازمان دامپزشکی کشور، تولید در کنار بیماری را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده است، دیگر بیماری لکه‌سفید نمی‌تواند صنعت میگوی کشور را تعطیل کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: در سال جاری صنعت میگو دارای تولید مناسبی است و هیچ مشکلی در مراکز عمده پرورش وجود ندارد.

دکتر کاظم عبدی افزود: در چند مرکز آلوده به لکه‌سفید میگو در چابهار و آبادان تولیدکنندگان در کنار بیماری اقدام به تولید کردند و از آنجایی که معدوم‌سازی باید زمانی باشد که میگوها کمتر از 60 روز سن داشته باشند. بنابراین تولید ادامه یافت.

وی خاطرنشان کرد: رعایت ضوابط بهداشتی و اصول فنی باعث شد که تولید مناسبی در سال جاری محقق شود و در سایت‌های آلوده ازجمله چوئیبده آبادان تولید ادامه یافت.

عبدی ادامه داد: در سایت گواتر به‌دلیل مشکلاتی که در سال‌های گذشته وجود داشت تنها 25 استخر اقدام به تولید کردند که آنها هم در کنار بیماری توانستند تولید مناسبی را رقم بزنند.

وی تصریح کرد: در سال جاری در تمام مناطق عمده، تولید میگو انجام شد و هیچ مشکل خاصی به‌وجود نیامد.

 

آبزیان کشور از فلزات سنگین و بیماری پاک است

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با آبزیان سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: آزمایشگاه‌های تشخیص سازمان دامپزشکی در سال جاری تمامی آزمایش‌های لازم را در زمینه بیماری‌های آبزیان به انجام رسانیده‌اند. بنابراین میگوهای تولیدی از حیث بیماری پاک است.

عبدی درباره وجود فلزات سنگین در آبزیان تأکید کرد: ایران یکی از بزرگ‌ترین مراکز صادرکننده آبزیان در دنیا است و در فهرست A صادرات قرار دارد و با توجه به تعهدات بین‌المللی آزمایش‌های مختلفی درباره باقیمانده‌ها در ایران و از سوی اتحادیه اروپا انجام می‌شود. بنابراین می‌توان اطمینان یافت که پایش باقیمانده‌های فلزات سنگین، آنتی‌بیوتیک‌ها، سموم ارگانوفسفره و... در ماهیان گرم‌آبی و سردآبی به‌صورت مرتب انجام می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی درباره مرگ ماهیان در منطقه خورموسی استان خوزستان نیز اظهار داشت: این پدیده زیست‌محیطی بوده و مربوط به ورود ضایعات نفتی و صنایع پتروشیمی به آب‌ها است و سازمان محیط زیست مسئولیت آن را باید بپذیرد.

عبدی در پایان گفت: بر اساس تفاهمنامه امضاشده بین سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری این‌گونه موارد باید پس از تشکیل کارگروه به‌صورت رسمی به سازمان دامپزشکی اعلام شود تا پیگیری‌های بعدی به‌عمل آید و تاکنون موردی به این سازمان گزارش نشده است.

 

نظر شما
ادامه