کد خبر: ۱۴۳۷۸

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی رودسر از احداث و تجهیز مدرن‌ترین آزمایشگاه فوق تخصصی‌ مرجع کرم ابریشم کشور در این شهرستان خبر داد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، حمید سرهندی در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان با تبریک فرا رسیدن 14 مهر روز ملی دامپزشکی، اظهار کرد: در نیمه نخست امسال تعداد 202 هزار و 247 رأس دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان واکسینه شدند.

وی، افزود: از این تعداد، 46 هزار و 872 رأس گاو و گوساله و 155 هزار و 375 رأس گوسفند و بز هستند.

این مسئول، بیماری‌های مشترک را شامل بیماری‌های شاربون «سیاه‌زخم»، تب برفکی، آبله گوسفند و بز و بیماری بروسلوز ذکر کرد.

وی، با اشاره به مشارکت 20 نفر از عوامل اجرایی شامل تکنسین و دامپزشک، خاطرنشان کرد: این فعالیت توسط بخش دولتی و پنج مرکز مایه‌کوبی بخش‌خصوصی در مناطق جلگه‌ای و کوهستانی به ویژه در مناطق اشکورات انجام شد.

 

*فعالیت 14 هزار خانوار دامی در رودسر/تعطیلی 3 کشتارگاه سنتی شرق گیلان

سرهندی، با اشاره به اینکه در رودسر بالغ بر 14 هزار خانوار به فعالیت تولید دامی، دامپروری، آبزی‌پروری و مرغداری اشتغال دارند، افزود: بالغ بر 38 هزار رأس گاو و گوساله و 68 هزار گوسفند و بز در شهرستان وجود دارد که به لحاظ آمار دامی در استان این شهرستان رتبه سوم قرار دارد.

وی، از تعطیلی سه کشتارگاه سنتی رودسر، کلاچای و چابکسر خبر داد و گفت: با افتتاح و راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی در لنگرود، گوشت مطمئن و مورد نیاز شهرستان از این کشتارگاه تأمین می‌شود.

 

*احداث و تجهیز مدرن‌ترین آزمایشگاه کرم ابریشم کشور در رودسر

رئیس شبکه دامپزشکی رودسر، از تجهیز مدرن‌ترین و مجهزترین آزمایشگاه کرم ابریشم کشور در این شهرستان خبر داد و افزود: این آزمایشگاه فوق تخصصی مرجع با پیشرفت فیزیکی 50 درصد تا پایان سال جاری در رودسر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی، هدف از راه‌اندازی این آزمایشگاه را کمک به برطرف شدن مشکلات نوغانداران در تشخیص بیماری‌های کرم ابریشم عنوان کرد.

 

*آغاز پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در رودسر

سرهندی با اشاره به آغاز پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک «مرغ سبز» برای نخستین بار در رودسر، تصریح کرد: مرغ بدون آنتی‌بیوتیک از نظر سلامت و بدون آنتی‌بیوتیک غذای سالم و ارگانیک است که می‌تواند در سبد مصرف مردم قرار گیرد.

وی، با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 20 هزار قطعه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در مدت سه دوره تولید شده است، متذکر شد: بالغ بر 150 تن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در رودسر تولید شده است.

وی اضافه کرد: اکنون طرح پایش باقی‌مانده‌های دارویی در محصولات دامی نظیر گوشت مرغ توسط سازمان دامپزشکی کشور در دستور کار قرار دارد.

این مسئول، فعالیت بالغ بر 50 واحد پرورش صنعتی مرغ گوشتی در رودسر را از دیگر اقدام‌ها برشمرد.

وی با اشاره به اینکه رودسر نخستین شهرستانی بوده که برای ساماندهی صید و صیادی در تعاونی پره اقدام کرده است، خاطرنشان کرد: تعداد 13 تعاونی با هدف عرضه ماهی دریایی سالم و جلوگیری از قاچاق و توزیع ماهی‌های خفه شده ساماندهی شده است.

 

نظر شما
ادامه