کد خبر: ۱۴۳۸۸

حکیم مهر - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: حذف ارز مرجع از واردات نهاده‌های تولید باعث رونق تولید در بخش کشاورزی می‌شود اما برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان می‌توان بسته‌های حمایتی در کنار آن برای تولیدکنندگان در نظر گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا - حسن رکنی اظهار کرد: روزهای گذشته تولیدکنندگان و بهره‌برداران استقبال مناسبی برای حذف ارز مرجع از واردات نهاده‌های تولید کرده‌اند و معتقدند که این اقدام می‌تواند رونق را به تولید برگرداند.

وی افزود: حذف ارز مرجع و تبدیل آن به ارز مبادله‌ای می‌تواند تولید را شکوفاتر رقابت‌ها را در این بخش منطقی‌تر کند چراکه در صورت تک نرخی شدن ارز برای واردات کالاهای اساسی دیگر رانت‌هایی که در گذشته در اختیار بخشی از تولیدکنندگان بود و دیگران از آن محروم بودند، حذف می‌شود و همگی برای ادامه تولید یکسان هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام اظهار کرد: به عنوان مثال ‌اگر نرخ ارز مرجع برای واردات شیر خشک ممنوع شود دیگر واردات این محصول اقتصادی نیست تا بتواند تولید را تحت الشعاع قرار دهد؛ بنابراین کارخانه‌های لبنی مجبورند به تولید داخل تکیه کنند و نیاز خود را از تولید دامداران تامین کنند.

رکنی ادامه داد: اگر نرخ ارز مرجع حذف شود واردات گوشت قرمز نیز اقتصادی نیست و کسی از آن استقبال نمی‌کند که در این صورت دامداران انگیزه پیدا می‌کنند تا تولید خود را به اندازه نیاز داخلی افزایش دهند.

وی اظهار کرد: قیمت ذرت پیش از حذف نرخ ارز مرجع در بازار به کیلویی 1200 تومان رسیده بود این درحالی است که پس از گذشت چند روز از حذف نرخ ارز مرجع در هر کیلوگرم ذرت در بازار به کمتر از هزار تومان رسیده است و تولیدکنندگان می‌توانند نیاز خود را به راحتی از بازار آزاد تامین کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام تاکید کرد: تغییر نرخ ارز برای واردات نهاده‌ها و کالاهای اساسی به نفع محصول و نهایی و تولیدکننده داخلی است چرا که می‌تواند قدرت رقابت پذیری را افزایش دهند و علیرغم افزایش نسبی قیمت محصولات تولید شده، واردات آن‌ها اقتصادی به نظر نمی‌رسد و تولید رونق پیدا می‌کند.

رکنی گفت: ممکن است حذف ارز مرجع از واردات نهاده‌های تولید باعث کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان شود اما می‌توان با بهبود بهره‌وری در تولید و در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی که وظیفه سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاست قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را تا حداقل ممکن کاهش داد.

 

نظر شما
ادامه