کد خبر: ۱۴۳۹۵
حکیم مهر - با رونمایی از شش محصول واکسن و دارو با منشاء گیاهی در کشور، صرفه‌جویی 15 میلیون دلاری برای کشور حاصل می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب در نشست خبری که به مناسبت روز ملی دامپزشکی برگزار شد، گفت: در هفته گرامیداشت دامپزشکی از شش محصول جدید واکسن و دارو در بخش‌های دام، طیور و زنبورعسل رونمایی می‌شود.

دکتر سیدمصطفی عزیزیان افزود: واکسن سه‌گانه طیور که برای مقابله با بیماری‌های نیوکاسل، آنفلوآنزا و گامبرو تهیه شده است، در هفته دامپزشکی رونمایی می‌شود.

وی خاطنرشان کرد: در گذشته این واکسن وارد می‌شد، اما در حال حاضر امکان تولید آن در داخل کشور فراهم شده است.

عزیزیان از تولید داروی تزریقی ضدالتهاب ملوکسیکام خبر داد و یادآور شد: علاوه بر آن، داروی تزریقی پنی‌سیلین و دی‌هیدرواسترپتومایسین که به‌عنوان داروی ضدمیکروبی و همچون آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند، نیز تهیه شده است.

وی تصریح کرد: داروی واروسید که ضدکنه واروا است، از دیگر تولیدات جدید محسوب می‌شود و علاوه بر آن برای ضدعفونی گوارشی طیور داروی آیتی‌میت‌اسید رونمایی می‌شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: ماده اولیه متیل‌هگزامین که برای تولید اروتروپین است و داروی ضدمسمومیت طیور شناخته می‌شود، نیز توسط بخش خصوصی به تولید انبوه رسیده است.

عزیزیان تأکید کرد: این شش محصول جدید صرفه‌جویی ارزی معادل 10 تا 15 میلیون دلار خواهد داشت که بدین ترتیب نیاز برای واردات کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی اظهار داشت: نگاه سازمان دامپزشکی، تولید داروهای ارگانیک با منشاء گیاهی است که مقاومت میکروبی آنها نیز نسبت به پاتوژن‌های دامپزشکی طی سال‌ها افزایش یافته است و بدین ترتیب استفاده از این داروها می‌تواند مقاومت میکروبی را کاهش دهد.

عزیزیان همچنین گفت: تولید داروهای فوق به‌صورت صنعتی درآمده و تولید انبوه آنها آغاز شده است.

درگیری زنبورستان‌ها به کنه واروا

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور درباره کاهش عسل در کشور افزود: خشکسالی‌های پی‌درپی و افزایش دما طی سال جاری، درگیری زنبورستان‌ها به کنه واروا را ایجاد کرده است که امید می‌رود با استفاده از داروهای گیاهی، تولید عسل ارگانیک را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال نه‌تنها ایران، بلکه منطقه خاورمیانه با کاهش تولید عسل روبه‌رو شده است.

عزیزیان از تولید واکسن ppr برای مقابله با طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور خبر داد و یادآور شد: پروانه تولید این واکسن توسط مؤسسه سرم‌سازی رازی به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: محصولات رونمایی‌شده در هفته دامپزشکی امسال، باعث بی‌نیازی کشور از واردات دارو و واکسن‌های مورد نیاز شده و ارزآوری خوبی را نصیب کشور خواهد کرد که امید است به‌زودی شاهد خودکفایی در تمامی محصولات مورد نیاز بخش دامپزشکی باشیم.

 

نظر شما
ادامه