کد خبر: ۱۴۳۹۹
حکیم مهر - توسعه آبزی‌پروری و توجه ویژه به ترویج مصرف محصولات آبزی‌پروری، نقش مهمی را در امنیت غذایی جامعه ایفا می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا منطقه آذربایجان ‌شرقی، با توجه به عزم ملی در توسعه بخش کشاورزی، باید از این فرصت به وجود آمده به نحو احسن در ارتقای کمی و کیفی محصولات آبزی‌پروری استفاده کرده و علاوه بر تضمین سلامت جامعه در تامین غذای سالم مردم نیز گام‌های ارزنده‌ای برداشت.

آذربایجان شرقی با وجودی که استانی ساحلی محسوب نمی‌شود، ولی به واسطه داشتن ۱۲۰ باب سد خاکی، ۶۲ رشته رودخانه دایمی و فصلی همچون ارس و قزل اوزن، دو هزار و ۵۰۰ دهنه چشمه و قنات و ۲۰ هزار حلقه چاه، ظرفیت مناسبی برای پرورش آبزیان دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: از آنجا که حجم قابل توجهی از نیروهای متخصص تربیت شده در بخش کشاورزی بیکارند و با توجه به تدوین سبد غذایی مطلوب و نیاز به افزایش سرانه پروتئین در کشور، به‌نظر می‌رسد بکارگیری روش‌های مختلف پرورش ماهی بتواند ضمن افزایش ضریب تولید، میزان اشتغال را نیز افزایش دهد.

مسعود محمدیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، افزود: هزینه تولید ماهی خیلی ارزان‌تر از تولید گوشت‌های دیگر است، زیرا بعضی از ماهیان پرورشی از غذایی استفاده می‌کنند که تولید آنها با حد‌اقل امکانات مقدور است.

وی ادامه داد: با انتخاب روش‌های مختلف پرورش ماهی و با توجه به رژیم‌های غذایی متفاوت در ماهیان می‌توان در پرورش‌های توام از تمامی تولیدات آب استفاده کرد که موجب بالا رفتن تولید در واحد سطح خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو کردن یکی از مهم‌ترین چالش‌های پرورش ماهی تشریح کرد: آشنایی کم کشاورزان، با فن پرورش ماهی و دسترسی نداشتن به کارشناسان فن، از مهم‌ترین چالش‌هاست که این موضوع، اهمیت ترویج فرهنگ آبزی پروری را نشان می‌دهد.

محمدیان با اشاره به هزینه پرورش ماهی گفت: هزینه پرورش میزان معینی ماهی به مراتب کمتر از هزینه صید آن از منابع آبی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد: وابستگی تولیدات آبزیان به ارز بسیار کم یا در حد صفر است.

غفور عبداللّهی ضمن بازگو کردن باور نادرست کشاورزان گفت: برخی کشاورزان تصور می‌کنند پرورش ماهی، برای سیستم آبیاری نوین مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: باید یادآور شد که پرورش ماهی هیچ تأثیر منفی در سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی ندارد و فقط نیاز به شستشوی فیلترها را بیشتر می‌کند. هرچند در صنعت روز شیلات، فیلترهایی با توانایی بیشتر در حذف مواد(نسبت به فلیترهای آبیاری تحت فشار) وجود دارد که با نصب آنها، این نگرانی رفع می‌شود.

عبداللّهی اظهار کرد: ماهی و سایر آبزیان جزو حیوانات خونسرد هستند و برای تنظیم و ثابت نگه داشتن حرارت بدن خود هیچ گونه انرژی مصرف نمی‌کنند و در مقایسه با حیوانات دیگر استعداد رشد بیشتری دارند.

وی با اشاره به 400 مزرعه پرورش آبزیان در سطح استان گفت: پرورش محصولات آبزی‌پروری به عنوان یک شغل در جامعه نهادینه شده و با تحرک بیشتر در امر ترویج می‌تواند بسیاری از قابلیت‌های شغلی را در جامعه نمایان کند.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار ایسنا گفت: سال گذشته چهار هزار و ۵۶۳ تن محصولات آبزی در این استان تولید شد.

رضا ثقلینی با اشاره به محاسن پرورش ماهی افزود: افزایش بهره‌وری منابع آبی و تولید گوشت ماهی به عنوان غذای سلامتی را می‌توانیم از مزایای پرورش ماهی قلمداد کنیم.

وی یادآور شد: افزایش تقاضا برای مصرف محصولات آبزی‌پروری در جهان، سهم آبزیان در تامین مواد پروتئینی جوامع را روز به روز افزایش می‌دهد.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: وابستگی تولیدات آبزیان به ارز بسیار کم یا در حد صفر است.

ثقلینی تشریح کرد: املاح، مواد معدنی و وجود سرشار امگا 3، ارزش محصولات آبزی‌پروری را به نسبت سایر محصولات پروتئینی، در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این موضوع که در هر مترمکعب آب استخر پرورشی در سال می‌توان 25 تا 90 کیلوگرم گوشت سفید ماهی تولید کرد، گفت: میزان تولید در آب‌های طبیعی در هر هکتار 300 کیلوگرم ماهی در سال است که این امر در جذب سرمایه‌گذاران به سمت تولید در سیستم‌های کنترل شده پرورشی در کشورهای مختلف نقش اساسی دارد.

محمد صمدزاده یادآور شد: از 150 میلیون تن گوشت سفید مورد مصرف سالانه در جهان، 75 میلیون تن آن به صورت آبزی‌پروری حاصل می‌آید.

وی با اشاره به این موضوع که افزایش تقاضا برای مصرف محصولات آبزی‌پروری در جهان، سهم آبزیان در تامین مواد پروتئینی جوامع را روز به روز افزایش می‌دهد، گفت: در 10 سال اخیر آبزی‌پروری در دنیا از رشد چشمگیر و فزاینده‌ای برخوردار بوده است.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یدآور شد: در سال ۱۳۹۱ ماهیان سردآبی در ۲۰۲ مزرعه با مساحت ۸۳ هزار مترمربع، ۲هزار و ۴۱۵ تن تولید داشته است، ادامه داد: ماهیان گرمابی نیز در ۲۰۲ مزرعه با مساحت ۷۱ هکتار و۷۴ منبع آبی طبیعی و نیمه طبیعی با مساحت ۷۵۶۲ هکتار، ۲ هزارو ۱۳۶ تن تولید داشته است.

صمدزاده پایین بودن نرخ خسارت بیمه محصولات آبزی و نبود بازار ویژه مناسب برای عرضه محصولات آبزی را عمده مشکل تولید کنندگان این زیر بخش کشاورزی عنوان کرد.

‌براساس این گزارش، ایجاد اشتغال، کمک به اقتصاد خانوار و کشور را می‌توان از مهم‌ترین مزایای پرورش ماهی قلمداد کرد و بهبود تولیدات زراعی و باغی از طریق غنی شدن آب کشاورزی با پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی امکانپذیر می‌شود.

 

نظر شما
ادامه