کد خبر: ۱۴۴۰۳
حکیم مهر - درحالیکه سازمان دامپزشکی علت شیوع بیماری لکه سفید میگو در چابهار را که برای چهارمین سال متوالی رخ داده، رعایت نکردن شرایط پرورش و لایروبی نکردن کانال‌های مزارع پرورشی عنوان کرده، سازمان شیلات اعلام کرد: سایت پرورش میگوی چابهار کاملا لایروبی شده و نظارت بر رعایت مسائل بهداشتی به عهده سازمان دامپزشکی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، امید رضا اصغری - مدیر کل تکثیر و پرورش آبزیان سازمان شیلات - گفت: کانال‌های تنها سایت فعال پرورش میگو در چابهار پیش از آغاز فصل تولید لایروبی شده است اما علت شیوع بیماری لکه سفید توسط تیم کارشناسی در حال بررسی است.

وی اظهارکرد: تنها 20 نفر در یکی از سایت‌های پرورش میگوی چابهار فعال هستند که کانال استخر پرورشی این سایت پیش از آغاز فصل تولید به صورت صد در صد لایروبی شده و فعالیت پرورش‌دهندگان نیز با مجوز از سوی سازمان دامپزشکی آغاز شده است.

اصغری افزود: بیماری لکه سفید میگو طی سال‌های 83 تا 88 گریبانگیر استان‌های پرتولیدی مانند خوزستان و بوشهر شده بود اما با اتخاذ روش‌های مناسب مقابله با این بیماری، به تدریج تولید میگو در مزارع و استخرهای پرورشی از سر گرفته و سال به سال بهتر شد؛ به گونه‌ای خوزستان به بیشترین میزان عملکرد میگو در سال گذشته رسید و توانست با سه برابر میانگین عملکرد کشوری حدود هشت تن میگو در هر هکتار از مزارع خود برداشت کند.

مدیر کل تکثیر و پرورش آبزیان سازمان شیلات ادامه داد: برای بررسی و یافتن علت شیوع بیماری لکه سفید میگو تیم کارشناسی تشکیل شده و جلساتی در حال برگزاری است تا میزان اثر گذاری عواملی مانند تغییر شرایط آب و هوایی، کیفیت مولدین و بچه میگو‌ها، فیلتراسیون و مدیریت تولید، کیفیت غذا و چگونگی مدیریت آب، آماده سازی و ضد عفونی مزارع و ... در ایجاد این بیماری ویروسی در چابهار مشخص شود.

اصغری با بیان اینکه پس از پایان بررسی و آزمایش‌های در حال انجام نتایج آن اعلام می‌شود، تاکید کرد: نظارت بر رعایت مسائل بهداشتی از سوی پرورش‌دهندگان به عهده سازمان دامپزشکی است که البته سازمان شیلات تاکنون با این سازمان همکاری تنگاتنگی داشته است.

 

نظر شما
ادامه