کد خبر: ۱۴۴۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - پیام دکتر سیدمحسن دستور رئیس سازمان دامپزشکی به مناسبت چهاردهم مهر ماه روز ملی دامپزشکی :

 

بسمه تعالی
14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی، از معدود روزهای رسمی در ایران است که از مناسبت‌های ملی باستانی گرفته شده است و چه نیکو مناسبتی برای قدردانی از خدمات دامپزشکان این سرزمین.
دیرزمانی ست که خدمات دامپزشکان دیگر فقط، محدود به درمان آلام حیوانات نیست. شیوع مکرر بیماری های مشترک بین انسان و دام، به ویژه مواردی مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که سبب بروز نگرانی های گسترده ای در جامعه جهانی شده است، افزایش احتمال بروز موارد بیوتروریسم و ایجاد موارد متعددی از مقاومت های دارویی و عدم پاسخ به درمان با آنتی بیوتیک ها، نقش دامپزشکان در تامین سلامت عمومی دامپزشکی را مشهودتر ساخته است، به گونه ای که شرط موفقیت در مبارزه با این بیماری ها را وجود خدمات کارآمد دامپزشکی در هر کشور می دانند.
همچنین مساله تامین غذا با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و جایگاه دامپزشکان در تولید آن و به ویژه تضمین سلامت فراورده های دامی، بیش از پیش آشکار شده است. اهمیت تامین غذا در دنیای امروز به ویژه زمانی بیش تر مشخص می شود که تغییرات آب و هوایی و بروز خشکسالی ها، چالش تامین غذا از جمله فراورده های خام دامی را دشوارتر ساخته است. ضمن اینکه در زمان بروز حوادث طبیعی مانند سونامی، زلزله، سیل، نشت مواد رادیواکتیو از راکتورها و ... ، مدیریت این بحران ها بدون تلاش های دامپزشکی در کنترل آلودگی های ایجاد شده در منابع غذایی، سخت و غیر قابل تصور است.
از سوی دیگر کنترل بهداشت و سلامت فراورده های دامی با تولید محصولات تراریخته و افزایش احتمال وجود باقیمانده سموم و آلاینده های زیست محیطی در خوراک دام و طیور و محصولات حاصل از آن ها، روز به روز بار مسئولیت سنگین تری بر دوش دامپزشکان می گذارد.
با این همه جایگاه و اهمیت گستره خدمات دامپزشکان در حوزه های اقتصاد ملی از یک سو و بهداشت همگانی از دیگر سو، هنوز به درستی از سوی آحاد جامعه، شناخته و اجر نهاده نمی شود.
گرامیداشت روز ملی دامپزشکی، زمان مناسبی برای تبیین اقدامات مؤثر صاحبان حرفه دامپزشکی در جامعه ایران است.
از جمله تلاش های سازمان دامپزشکی کشور در حمایت از تولید محصولات سالم تر، طراحی و اجرای برنامه تضمین کیفیت و سلامت فراورده های دامی و شیلاتی و در زمره آن، برنامه ملی پایش باقیمانده ها در شیر، انواع گوشت قرمز و سفید، عسل، ماهی و میگو و نیز برنامه ردیابی این محصولات تا سطح عرضه است.
حضور موثر در تحقق حماسه اقتصادی مد نظر مقام معظم رهبری از مهمترین وظایف حرفه دامپزشکی در سال جاری می باشد. روشن است ارتقای سطح دانش، در کنار رعایت شئونات حرفه ای لازمه موفقیت در این عرصه خواهد بود.
دامپزشکی کشور افتخار دارد که بخشی از مجموعه تلاشگران جهاد کشاورزی می باشد و بیش از پیش وظیفه خود می داند که در فراخوان مقدس جهاد اقتصادی، با تمام توان مشارکت نماید.
در پایان با تبریک این روز خجسته به عموم دامپزشکان، سایر رده های حرفه و دانشجویان عزیز این رشته، موفقیت روزافزون و سعادت و نیک بختی یکایک اعضائ خانواده بزرگ دامپزشکی را از خداوند منان آرزو دارم.
سید محسن دستور

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
0
آقای دکتر دستور آیا بدون داشتن تجهیزات تشخیص درد امکان درمان سریع و صحیح وجود دارد؟
شایسته است ریاست محترم سازمان دامپزشکی جایگاه دامپزشکان دولتی را در کاستن آلام حیوانات نشان دهند.
نظر شما
ادامه